Mine områder
Hjelp
åse fjellstad
CONTRIBUTOR *

Mva innførsel varer

av åse fjellstad

Kan noen skissere hvilke mva koder vi skal bruke på innførsel.

Tenkte å kjøre varekjøp på konto 4360  mva kode 9

så når Tolldeklarasjon kommer føre

debet 4380 med mva kode 4

kredit 4381 med mva kode 9

 

Vil dette fungere? Har versjon av DI noe å si

Vi er fortsatt på 8.2.2

9 SVAR 9
Erling Boldvik1
CONTRIBUTOR *

av Erling Boldvik1

Hei igjen

 

Nå funker alt her hos oss - etter superserivce fra Beathe Rian - som kastet seg på telefonen og fixet dette.   Alt var min feil da jeg hadde valgt å legge de oppdaterte filene inn på 000 katalogen - istedetfor direkte på DI.

Erling Boldvik1
CONTRIBUTOR *

av Erling Boldvik1

Hei

Da har vi pakket ut zip-filene også - den siste versjonen der inneholdt en fil til utover de som lå den 13.03.

Vi fikk ingen melding om å restarte server ved oppgradering til den nye versjonen.  Men nå har vi uansett gjort det også.

 

Like langt -  de nye moms-kodene fungerer IKKE  - og det samme  F2 tasten fungerer heller ikke!!

 

Hva gjør vi nå?

 

Og alt funket jo i forrige versjon med disse to forholdene  -  hva har skjedd hos dere mellom de to siste versjonene?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har erfart at noen få kunder ikke får til å bokføre med de nye mva-kodene eller har problemer med å benytte <F2>-tasten i bilagsregistreringen (mva-beløp) etter at de har lagt inn v 8.2.3.

Den erfaringen vi har gjort er at en fil ikke er blitt oppdatert under oppgraderingen. En mulig årsak til dette kan være at serveren ikke er blitt startet på nytt etter oppgradering (dersom du fikk beskjed om dette).

Normalt kan dette løses ved å starte serveren på nytt. Hvis dette ikke hjelper, kan man forsøke å pakke ut zip-filen som ligger under nedlastninger.  Pakk filene ut i DI-katalogen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har meldt feil vedr. mva. kodene til Visma DI, som jobber med å finne feilen.

Jeg har også meldt feil ved alfabetisk utskrift av åpen-post-liste leverandører.

Det blir sendt ut korrigering på dette.  Nummerisk utskrift fungerer.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fungerer ikke her heller lenger....

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Etter å lagt inn DI versjon 8.2.3. funker ikke kode 3, 4, 91 og 92 lenger, hvertfall ikke hos oss.

Noen som har løsningen?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har tenkt å bruke samme koder som deg. Det var det vi kom frem til etter å ha tatt nettkurs på ny mva-oppgave.

åse fjellstad
CONTRIBUTOR *

av åse fjellstad

takker for svar. har forstått hva det skal beregnes mva av men fortsatt litt usikker på kodebruk.

men da gjør jeg som jeg tenkte

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Den nye mva-meldingen er tilgjengelig i v. 8.2.2

Les mer under Hjelp | Dokumentasjon | Veiledning | RF-0002 Skattemelding for merverdiavgift (MVA-melding) for nærmere informasjon om hvilke mva-koder som skal benyttes.  Oversikten her er veldig fin å bruke som oppslag.

Dersom du ønsker enda mer informasjon, er det laget et nettkurs.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"