Mine områder
Hjelp
Anda Cevere
PARTNER

Hurtigtaster i Visma Dokumentsenter

av Anda Cevere

Hei. Kan noen av dere hurtigtast for å kunne flytte fokus fra dokumentlisten til kategorien "kontering" ?

16 SVAR 16
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Enig i at det er forbedringspotensial på navigering/hurtigtaster for navigering på dokumentviser.

Det er veldig typisk at noe info står øverst på dokumentet, og noe info står nederst. Synes det er litt tungvint å måtte flytte fokus til dokumentviser for å scrolle ned (enten med musa eller med hurtigtaster - ref min post over). Det finnes jo hurtigtaster fra konteringslinjene for horisontal scrolling og zooming, så hvorfor ikke vertikal?

 

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Ønsker primært å ha dokumentet på samme skjerm som konteringen så blikket må vandre kortest mellom konteringslinjer og bilag.

Og på 2*24" blir det vanskelig å få til uten at dokumentet blir for lite.

Det må finnes forbedringspotensiale på oppsettet av skjermbildet, i dag unyttes venstre side for dårlig. Jeg trenger ikke se så mange dokumenter i dokumentlisten når jeg sitter og konterer.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvis du har dokumentet i eget vindu og zoomer ut - så får du sett hele dokumentet. er bare i noen sjeldne tilfeller at teksten blir for liten og ikke lesbar.

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Ctrl +/- vil jo bare hjelpe meg til å se øverste del bedre.

Hva om KID nederst i venstre hjørne er utydelig og jeg trenger å se nærmere på det.

Beklager mange spørsmål:)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Du kan forøvrig etter at du har zoomet bruke Ctrl + Shift + Pil høyre/venstre for å bevege horisontalt på bildet. Vertikalt vet jeg ikke, fungerer ikke med pil opp/ned hos meg ihvertfall.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ikke erfaring med at noe forsvinner fra opprinnelig linja nei.

 

Ellers benytter også jeg CTRL +/- - ikke akkurat scroll men funker med zoom også som regel.

 

Ellers kan du når du står på konteringslinja trykke F6 tre ganger for å aktivere dokumentviser, deretter trykke:

- CTRL + ALT + PGUP for å hoppe til toppen av siden du står på

- CTRL + ALT + PGDOWN for bunnen av siden du står på

Bruk piltast opp eller ned for å bla i sidene.

 

Fordelen med zoom'en er at den funker uten å gå bort fra konteringslinja.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg bruker zooming: Ctrl + / - i stedet for scrolling. det fungerer greit nok.

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Noen som har anbefaling på scrolling i dokument når man står i konteringsfelt?

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Ctrl + 2 så Ctrl + 3 fungerer ganske bra, men er helt ubruklig fordi masse info forsvinner fra første linjen.

Har du noen tips til det?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Noe gammel tråd muligens, men for å svare siste innlegg:

- Merk konteringslinje (antar det er det du tenker på med rad) ved å trykke SHIFT + SPACE eller CTRL + 2

- Kopier linja ved å trykke CTRL + 3

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Hvordan merke rad for å deretter kopiere linje?

Morten Ahlbom1
CONTRIBUTOR **

av Morten Ahlbom1

Ctrl+K og Ctrl+1 funker bra:)

Hvordan blar man til neste dokument uten å gå opp til dokumentlisten?

Anda Cevere
PARTNER

av Anda Cevere

Prøv Ctrl+K for å aktivere konteringslinjen 🙂 Ikke så praktisk, men det funker.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har nå funnet noen bedre hurtigtast-rutiner:

Gå fra dokumentlisten ned til konteringsfeltet:
Ctrl+G deretter trykke "Tab" tre ganer

Komme seg opp igjen fra konteringsfelt til dokumentlisten:
Ctrl+1

Når du står å fører i konteringsfeltet og ønsker å se andre deler av bilaget så virker det som at man først må opp til dokumentlisten (da ved å trykke Ctrl+1) og deretter kan man:
Ctrl+Alt+PageDown og Ctrl+Alt+PageUp for å veksle mellom øvre og nedre halvdel av bilde. Deretter må man trykke Ctrl+G og tabbe 3 ganger for igjen å komme ned til konteringsfeltet.

Det står at Ctrl+2 skal aktivere konteringslinjen, men denne funker ikke?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Kan Visma få ordnet bedre hurtigtaster? Dette bør være en enkel sak for visma, og vil gi stor nytte for oss som fører. Mine forslag til Visma er:
1) På samme måte som i det gamle dok.senteret at man kan stå i dokumentvinduet og tabbe seg rett ned til konteringen.
2) For å komme fra kontering og opp i dok.listen: Ctrl+Q, eller en annen bokstav som ligger nærme Ctrl-tasten

Her er mine beste forslag med dagens ordninger:
-Flytte fra dokumentlisten ned til konteringslinjen
Alt. 1: Ctrl + G + [trykke tab 3 ganger]         (denne var jo ikke så verst)
alt. 2: Ctrl + K                   (K-en er så langt borte at jeg synes dette blir tungvint)
 
Flytte fra konteringslinjen og opp i dokumentlisten:
Alt. 1: Trykke F6 to ganger   (men her er F6 så langt borte)
Alt. 2: Trykke TAB helt til du kommer opp    (problemer er bare at man må TAB-e seg gjennom hele den nedre konteringslinjen som alltid ligger der og aldri blir brukt.)
 
 
 
 
 
 
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Se på følgende brukertips ang hurtigtaster her.

 

Mvh Reidun.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"