Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Problemer med dårlig hastighet og "heng"

av Anonymous

Hei!

Jeg har brukt VDC i flere år og har hele tiden slitt med at det oppstår stadige heng på 5 til 15-20 sekunder. Heng oppstår uten at det er noe spesielt mønster i det. Hverken vår forhandler eller vår leverandør av ASP-løsning skjønner hvorfor dette skjer.

Er det noen som har tilsvarende erfaringer og som har tips om hva som kan være problemet?

Hilsen Nils Wiersdalen

13 SVAR 13
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Stiller samme spørsmål: Er det noen som har fått løst dette problemet og hva var løsningen? Sliter veldig med treg versjon 13.00.0.

av Svein Holanger

Hei

Det er viktig at dere som har problemer med hastighet tar kontakt med support. Det kan være veldig mange forskjellige årsaker til treghet, og partnersupport og Vismasuport har lang erfaring med håndtere dette.

Generelt har vi ikke mottatt meldinger om at versjon 13 skal være noe tregere enn andre versjoner.

Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Å jobbe i et dokumentsenter som er tregt er skikkelig kjedelig, et dokumentsenter som er snappy er gøy! Som det skrives over her så kan der være mange årsaker til treghet. Kan allikevel nevne noen klassikere som vi støter på. 

 

- En har mange bedrifter i løsningen som ikke er aktive, men som står aktive i DC og som da DC bruker tid på å "loope" gjennom. Det finnes mulighet til å sette disse inaktive. 

- DC krever en del fra disk og nettverk. Det er mange filer som skal åpnes og lukkes fortløpende. Vi har opplevd at å gjøre unntak for Antivirus på dokumentområdene kan hjelpe. 

- Av og til kan det være flaskehalser på database. Da kan man kjøre noe som heter sql profiler til å sjekke kall som feks tar lengre tid enn 2-3 sekunder. Og ut fra dette finne ut hvor flaskehalsen ligger. Ligger flaskehalsen på sql så vil en mest sannsynlig oppleve noe treghet i ERP systemet også da hoveddelen av dataene ligger i sammedatabase. 

- DC har uilke jobber som går og sjekker ting. Den sjekker om den skal sende mail, om det har komt nye fakturaer i Autoinvoice, om den skal sende noe til approval, om den skal hente noe fra approval osv. Disse jobbene kan tunes til å gå oftere, ikke gå i det hele eller gå sjeldnere. Dette for å gi prioritet til de jobbene man ønsker skal gå. 

- I noen tilfeller kan det være problemer med noen brukere i ERP og DC, at disse ikke helt stemmer overens som kan forårsake treghet. Det samme gjelder for hvilken bruker som kjører mot ERP systemet og at den brukeren som kjører mot ERP systemet faktisk har tilgang til alle firma i ERP systmet som den forsøker å "loope" gjennom. 

- Mot Visma Business jobber DC mye gjennom visma business service. Denne servicen er blitt veldig bra, men kan være verdt å sjekke om denne er flaskehalsen. Alle servicer kan kjøres i såkalt console mode for å se hva den jobber med.

- På Visma Global installasjoner ville vi også stilt spørsmål til om det tar lang tid å logge på en klient i Visma Global når man starter opp. Dette kan tyde på at man kan gjøre noen forbedringer ifht database kommunikasjon. Det har bla vært utfordringer med hvilke ipv protokoller som har blitt brukt og om det stod autoclos på databasen (mener jeg). Vi finner av og til også databaser som står med gamle databaseversjoner. Selv om db motoren er oppgradert til en ny versjon så står databasen igjen og "oppfører" seg som en eldre en.  

- Utover dette finnes det ytterligere supportverkøty som forhandler og Visma kan kjøre for å avduke evt problemer. 

 

De fleste tingene her er noe sertifiserte konsuleter/teknikere bør se på, men håper noen fikk innspill til å komme videre hvis dere fortsatt sliter med ytelsesproblemer. Lykke til! 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg henger meg på svaret til min kollega Ørjan, men vil samtidig legge til følgende tips som jeg har fått etter dialog med support hos Visma:

- Husk å ALLTID legge inn system som ansatt, dette er avgjørende for at synkroniseringen skal fungere optimalt.

- Sjekk filstier i oppsettet - dersom dette ikke gjøres vil alt settes til standard, det vil si at alle dokumenter som ligger i VDC ligger lagret på c:\programdata\ på applikasjonsserveren.

- Kontroller at det kun er unike organisasjonsnummer (eks. om Demo klient ligger med et organisasjonsnummer, bør dette tas bort.)

 

Mvh Christine Drange, Proplan AS Stavanger
Mobil 91876069

 

 

 

Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Hei,

Vi har over 3500 installasjoner av Visma Document Center bare i Norge, og generelt er kunder godt fornøyd med løsningen. Samtidig erfarer vi at kunder fra tid til annen har problemer. Av og til skyldes dette feil eller dårlige løsninger i vår programvare, og av og til skyldes det lokale forhold realtert til installasjon, drift og infrastruktur. Felles for 3 av de 4 som har kommentert på denne saken er at de er 5-6 samtidige proff brukere og benytter Visma Global. Det er i utgangspunktet noe vi betegner som forholdsvis små installasjoner, og i en størrelsesorden som Visma Global og Document Center skal håndtere helt uten problemer. Den siste av de som har kommentert er en klart større installasjon, med 45 samtidige proff brukere og Visma Business. Jeg må nesten be deg Merethe Bjerke, kontakte produktansvarlig sentralt hos dere, da vi har en direkte dialog der, og vil se på problemet i regi av han.

Dere andre, vi er i gang med å undersøke hvilke supportsaker som ligger registrert hos oss, vi vil kontakte forhandler for en status, og vi vil sørge for at dere blir kontaktet for oppfølging på disse konkrete sakene i løpet av kort tid.

 

Hilsen

Stian Estil


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
FredrikH
CONTRIBUTOR *

av FredrikH

Er det noen som har fått løst dette problemet? Hva var løsningen?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Henger meg på her, vi har også stadig supportsaker inne hos vår systemleverandør (Doorway), hvor problemet er heng i dokumentsenteret. Veldig frustrerende å jobbe når man må sitte å vente på at dokumentsenteret skal "henge med"

Jeg er også nysgjerrig på om det er faktisk noen som jobber med å løse dette problemet?

av Eldbjørg Løken Kjølstad1

Hei!

Vi har også slitt med et til tider veldig tregt dokumentsenter - jeg kjenner igjen problemene som er beskrevet ovenfor. Vår forhandler har forsøkt å løse dette i samarbeid med Visma i over ett år! Sist vi oppgraderte fikk vi beskjed om at det var forventet at dette problemet var løst fra Visma sin side, men det stemte ikke.

Dette er det forhåpentligvis folk hos dere som jobber for å løse???

Eldbjørg Løken Kjølstad

av Eldbjørg Løken Kjølstad1
 
Eldbjørg Løken Kjølstad

av Svein Holanger

Hei

VDC er ikke et produkt på vei ut. Visma har full fokus på å videreutvikle produktet og vi forventer at levetiden på Document Center kommmer til å samsvare med levetiden til Visma Business og Visma Global.

Jeg kjenner jo ikke til deres saker spesifkt og svarte derfor bare på generelt grunnlag. Hvis Visma-forhandleren står fast, må de kontakte Visma for å få hjelp.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Vår forhandler har jobbet med dette problemet i over et år uten at de har funnet noen løsning.  Jeg vet at de har vært i kontakt med dere for å få hjelp uten at dette har ført til noen løsning. Har ikke Visma noe ansvar her til å bistå med ekspertise eller har ikke Visma ekspertisen selv til å finne ut av slike problemer?  Hva gjør vi da? Er VDC et produkt som er på vei ut?

Mvh

Nils R. Wiersdalen

av Svein Holanger

Hei

Slike problemer må Visma-forhandleren ta med Visma forhandlersupport. Disse vil tilsammen være de fremste ekspertene til å finne ut hva som er galt.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Har samme problem, har nå oppgradert server slik at det er større plass, men ser ikke ut som jeg har fått kontroll på problemet:/

begynner å bli meget slitsomt dette.

Funnet ut noe?

 

Mvh

Wenche Kvivesen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"