Mine områder
Hjelp
LillGranås
CONTRIBUTOR *

to identiske fakturaer godkjent i Visma dokumentsenter

av LillGranås

To like fakturaer har blitt godkjent i dokumentsenteret uten at det har kommet noe varsel. Tidligere har det kommet opp et utropstegn dersom fakturaen allerede ligger i systemet. Noen som vet ha som kan ha skjedd?

1 SVAR 1
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei, litt vanskelig å svare på dette uten å se på bilagene og hvordan disse er registrert ol. Kontakt leverandøren din så finner dere nok ut av det. 

 

Men - jeg vet at det er mulig å få registrert og sendt på flyt to bilag med samme fakturanr fra samme leverandøren dersom fakturanummer på siste bilaget blir registrert før leverandørnummer blir registrert - kontroll på fakturanummer blir gjort i registreringsøyeblikket, og ikke når leverandørnummer blir registrert. Tror heller ikke det gjøres noen kontroll i prosessen med å sende bilag til attestering. Dette åpner opp for å kunne sende to bilag med samme fakturanummer til attestering, og få attestert begge, uten advarsel.

 

Men du vil normalt få feilmelding dersom du forsøker å sende til bokføring to faktura med samme fakturanummer, så du bør ikke få til å bokføre dobbelt opp. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"