Mine områder
Hjelp
Per Hox
CONTRIBUTOR **

Automatisk disponering av endring i egenkapital for ENK og disponering i årsregnskapet

av Per Hox

Hei
1) Jeg sliter med å få Finale til å utføre korrekt disponering f.eks. når EK går fra negativ til positiv. Under Eiere angis Posteringskonto i balansen. Men hvordan får jeg den til å bruke resultatkonto for udekket tap? Og hvordan løser jeg det når det skal posteres på både 2050 og 2080?

 

2) I årsregnskapet disponeres både egenkapitalkonti og resultat som "Overføring annen egenkapital". Eksempel: Overskudd kr 900 000, privatuttak kr 800 000. Nto. økt egenkapital blir da kr 100 000. Dette vises som "Overføringer annen egenkapital kr 900 000". Det gir vel et inntrykk av at egenkapitalen er økt tilsvarende, og det er jo ikke riktig. Her bør det etter mitt syn angis egne linjer for f.eks. egenkapitalkorreksjoner og overført privatkonto.

 

Er det mulig å få lagt inn automatikk for disse 2 punktene eller må det rettes manuelt?

2 SVAR 2
Per Hox
CONTRIBUTOR **

av Per Hox

Dette er ikke et problem med en spesifikk klient, men spørsmål om hvordan Finale generelt kan settes opp for å få dette riktig uten å måtte korrigere manuelt. Så langt jeg kan se klarer Finale ikke dette, og det er etter mitt syn litt svakt.

Godkjent løsning
Hermod Gundersen
VISMA

av Hermod Gundersen (Oppdatert ‎03-03-2021 13:38 av Hermod Gundersen VISMA )

Det er kun mulig å angi en enkelt egenkapitalkonto for eieren i et enkeltpersonforetak. Denne kontoen vil bli anvendt uavhengig av om det er positiv eller negativ egenkapital.

 

Dersom du ønsker å flytte beløp over fra eierens egenkapitalkonto til udekket tap, må du foreta en manuell postering av dette som en tilleggspostering.

 

Det anbefales at eierens egenkapitalkonto fortsatt står uendret. Reversering av udekket tap på et senere tidspunkt må også foretas som en manuell tilleggspostering. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"