Mine områder
Hjelp
LivKarinHuseby
PARTNER

Endring av lav mva sats til 6% fra 1.april

av LivKarinHuseby

Hva skjer hvis man mottar inngående faktura/bilag datert fra 1. april  med 12% mva, er det da  fradragsrett for 12 og ikke 6 prosent? Likeså vil man motta poster fra reiseregningssystemet med bilag datert i mars med 12% moms som skal avregnes og bokføres i form av import av bilagsbunt fra lønnssystemet. Bilagsbunten vil for oss være datert 25. april (lønningsdag), og endrer vi %-satsen for lav sats da vil vi få fradrag kun for halve momsen. Noen som har noen tanker rundt hvordan vi håndterer vi dette i Global og andre systemer. 

1 SVAR 1

av Geir Rune Teigen

Hei

Med forbehold om at jeg har forstått riktig.

Ditt første spørsmål er egentlig "Hvis man får en feil faktura, kan man da akseptere og videreføre feilen?"

Problemet er det samme i alle tilfeller mva-sats er endret, men avsender ikke har oppdatert sitt system, slik som da vanlig mva-sats gikk fra 24% til 25% 1. januar 2005.

Kort fortalt: Får du feil faktura skal du be om ny.

Bilagsbunten kan vel strengt tatt periodiseres i mars (posteringsdato), men ha bilagsdato i april? Da bli mva riktig i forhold til utleggene. 

Alternativt blir det som du sier, kun fradrag for halve momsen. Men når mva snur igjen (1.11.) får du jo tross alt dobbelt igjen 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"