Mine områder
Hjelp
Heidi Mathisen1
CONTRIBUTOR ***

Faktura markedsstøtte mot varekjøp

av Heidi Mathisen1

Hei, vi fakturerer markedsstøtte til leverandør hvert kvartal.

Dette skal redusere konto 4000 (varekjøp avg.pl)

Problemet er at systemet godtar kun salgskontoer ved fakturering.

Noen som har vært borti dette så jeg slipper å tenke på å korrigere dette manuelt?

 

 

 

 

7 SVAR 7

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

I utgangspunktet så skal den som har levert faktura, også levere kreditnota i slike tilfeller. Alternativt så skal man ha dispensasjon. 

 

Hvis man blåser tallene litt opp, og sier at en faktura er på 1mrd, men får støtte på 999.999.000, dvs netto er 1000kr. så vil det å fakturere  ut rabatten gjøre at man bikker 1mrd i omsetning, virker som en større bedrift enn man er osv.  resultatrapporten kan man korrigere med å kjøre det mot 4xxx istedenfor 3xxx men skattemeldingen vil nok fremdeles se rar ut. 

 

Det er mulig å få dispensasjon til dette, men som hovedregel så tilsier god regnskapsskikk at den som gir rabatt, skal utstede rabattdokument/kreditnota. 

 

Denne artikkelen kan evnt være verdt å lese https://dagligvarehandelen.no/2006/f%C3%B8rer-rabatter-feil 

 

Den er ikke den nyeste, men det er i utgangspunktet fremdeles dette prinsippet som gjelder. men ja teknisk kan du legge unntak på posteringsmal osv. Men vil i utgangspunktet anbefale å gjøre det korrekt. Utgående faktura vil allikevel få MVA kode for utgående og ikke for innkjøp. 

Heidi Mathisen1
CONTRIBUTOR ***

Hei, takk for info men til opplysning så er dette er i samsvar med hvordan vår revisor vil at vi skal løse dette med markedsstøtten.

Vi skal fakturere hvert kvartal.

Dette hadde vi en gjennomgang om ved årsoppgjøret og er ikke i tvil om at jeg har fått riktige opplysninger fra dem.

 

 

 

av Kjetil Vikse Moen (Oppdatert ‎23-07-2018 13:47 av Kjetil Vikse Moen PARTNER )

Du kan kanskje løse dette med å legge til aktuell konto i salgsintervallet på avgiftsklassen. Du finner denne under verktøy - firmainnstillinger - avgift. Legg inn aktuell kostnadskonto i salgsintervallet. Logg inn på klienten på nytt. Du skal nå kunne legge kontoen inn som salgskonto på posteringsmalen. Du må videre ta en vurdering om dette skal være med i omsetningen på mvaoppgaven eller ikke. Skal den ikke være med må du legge inn momsrapportkode X - utelta mva på den aktuelle kontoen.


Vil råde dere til å gjøre dette i samråd med konsulent og må testes. Spesielt hvis dere bruker samme konto for både salg og kjøp her. Kanskje fornuftig å ha en egen konto for reduksjonen. Feks. 4001.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi har samme problem.  Måten vi har løst det på er å definere konto 3700 (kontoen for markedsstøtte) som en varekost-konto i rapportene våre.  Dette er en litt uelegant løsning, som også skaper en del avvik i andre rapporter, så jeg håper noen andre har en bedre løsning.

Heidi Mathisen1
CONTRIBUTOR ***

av Heidi Mathisen1

Hei og takk for svar:) vi har flere kjøpskontoer, en for hver av de største leverandørene og derfor skal den riktig kjøpskontoen reduseres.

Virker ikke som det er noen løsning på dette

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎11-07-2018 15:07 ( )

Man kan endre dette ved opprette en ny avgiftsklasse og legge inn intervaller på 4xxx-serien som man ønsker å benytte som salgskonto. Må deretter opprette en ny posteringsmal for artikler med 4xxx-konto innenfor det intervallet man har definert.

Heidi Mathisen1
CONTRIBUTOR ***

av Heidi Mathisen1

Takk for svar men vi bokfører varekjøpet på samme konto, derfor kan jeg vel ikke opprette ny posteringsmal.

Tror jeg gjør som jeg pleier, det er kun hvert kvartal 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"