Mine områder
Hjelp

Remittering fra valutakonto

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Hei.

Vi har valutakonti hos den norske bankforbindelsen vår. Vi har brukt Autopay en god stund for driftskontoen vår i NOK, men forrige uke gjorde jeg en første test av en Autopay-remittering direkte fra EUR-konto. 

Jeg har i Global satt opp finansforbindelse og remitteringsprofil for EUR-kontoen, og den er knyttet til hovedbokskontoen for EUR-kontoen. Denne er ikke satt opp som ren valutakonto da jeg ønsker å føre den i NOK som vanlig. 

Remitteringen gikk fint og betalingen er trukket fra konto i banken.

Jeg får imidlertid ikke hentet inn returen fra Autopay til Global. Jeg ser betalingen ligger i oversikten i Autopay over betalinger som er utført. 

Inn- og utbetalinger til/fra NOK-kontoen hentes inn som normalt til Global. 

 

Er det slik at hovedbokskontoen MÅ settes opp som ren valutakonto for at returen fra Autopay skal komme inn i Global? Har forstått det slik at dette kan man selv velge og har også hørt fra andre tidligere at det er utfordringer med rene valutakonti ift. autopay og har derfor ikke ønsket å bruke rene valutakonti, men mulig det er skjedd forandringer på det nå?

 

PS. På finansforbindelsen har jeg lagt inn EUR på valutakode under betalingsinnstillinger/hovedvaluta. Jeg leser i hjelpen og ser at dette antagelig er feil og skulle vært NOK siden bankforbindelsen vår er norsk, men vet ikke om dette kan være årsaken til problemet. 

1 SVAR 1

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Hei igjen.

Nå har jeg testet å kjøre en remittering hvor jeg har satt NOK på valutakode på betalingsinnstillinger/hovedvaluta; også for valutakontoene som vi har (i norsk bank). Nå fikk jeg betalingen inn i Global, men den satte EUR = NOK så jeg måtte overstyre valutakurs og agioføring manuelt. 

 

Hva er det som er riktig oppsett for at betalinger fra valutakonti skal bli ført korrekt automatisk?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"