Mine områder
Hjelp
Miriam1
CONTRIBUTOR **

A-melding "permittert uten lønn" blir til permisjon ved innsending

av Miriam1

Ansatte er permittert og det er registret at ansatte er 100% permittert uten lønn og det er kontrollert at dette er registrert under arbeidsforhold - arbeids status. Men når a-melding sendes inn får vi feilmelding at det ikke er oppgitt hvilken type permisjon som er tatt ut. Hvordan kan det skje? Når det ikke er registret permisjon men permittering. 

13 SVAR 13

av Renate Martensson

Hei,

 

Ansatte som er registerert med arbeidsstatus 6 - Permittert uten lønn skal ikke rapporteres med type permisjon.

 

Det er vanskelig for oss å si hvordan dette har skjedd, ta gjerne kontakt med oss på support eller din Visma partner, så kan vi hjelpe deg hvis dette fortsatt er en problemstilling for deg 😊

 

Mvh Renate

Visma HRM support

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen (Oppdatert ‎01-06-2020 12:11 av Mone Nielsen )

Vi får samme feilmelding på A-melding med permitterte

står med Arbeidsforhold 6-Permittert uten lønn (og 0-ingen verdi i type)

 

Får følgende tilbakemelding på A-meldingen :

*  Opplysninger om permisjon mangler

  * Alle permisjoner må rapporteres hver måned til og med kalendermåneden permisjonen avsluttet

 

så kan virke som det ikke blir rapportert inn korrekt?

 

Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

av Anniqa Dahl1

Jeg kunne ikke sende permittering via Ansattbildet - fikk hele tiden feil i a-meldingen. 

Måtte legge inn permitteringen i Fraværsbildet. 

Legg ansatt tilbake som vanlig i arbeid - send a-melding. 

Gå inn på Fraværsbildet på den ansatte - legg inn fravær Permittering og % kun på mandag til fredag (også helligdager). 

Lin Knutsen
CONTRIBUTOR ***

av Lin Knutsen

Hadde du avsluttede permitteringer med sluttdato lagt inn manuelt i Arbeidsforhold-arbeidsstatus, eller fortsetter de i juni?

Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

av Anniqa Dahl1

Jeg måtte avslutte alle permitteringer som tidligere var lagt inn i Ansattbildet. Så sende a-melding på nytt for å "nulle" ut informasjonen i Aa-registeret. Så legge inn all permittering i Fraværsbildet. 

Det som er dumt er at man må legge inn uke for uke - det er kun arbeidsdager som skal legges inn. Etter det må du sende A-melding med kun ansattopplysninger. 

Jeg har noen ansatte som arbeider tirsdag  - lørdag. Men i forhold til lønnskompensasjon/refusjon, så fungerer det ikke å legge inn permittering på de dagene. Det må være mandag - fredag, også på helligdager. 

Lin Knutsen
CONTRIBUTOR ***

av Lin Knutsen

Jeg har sendt inn A-melding for april og mai tidligere uten å registrere permitteringen. Mulig det ikke vil virke hvis man har innrapportert noe tidligere?

 

Jeg registrerte nå under 3: Ansattopplysninger: - Arbeidsstatus 6 - permittert, fra dato og %.

Har endrede prosenter underveis på flere, så da gikk jeg inn på 5: Arbeidsforhold og fane 2:Arbeidsstatus og la inn til-dato.  Deretter tilbake til 3: Ansattopplysninger og endret fra dato og % på neste periode, tilbake og la inn til-dato under Arbeidsforhold/Arbeidsstatus. Til slutt la jeg inn Arbeidsstatus 0 - aktiv fra den dato de er tilbake 100% (i mai og juni for vår del).

 

Jeg sjekket så at det ikke er huket av på Hent permisjonsopplsyninger fra Fraværsregisteret, og at Kontrollrapport A-meldinger permisjoner var riktig.

 

Valgte kun ansattopplysninger og periode 5 på A-meldingen. Fikk ingen feilmeldinger på denne.

 

Som sagt, mulig at dette skyldes at jeg ikke har sendt inn permitteringsopplysninger på tidligere A-meldinger - eller at alle nå står som aktive igjen (en fra 1. juni, alle de andre fra datoer i mai).

Marit Matre Birkenes
CONTRIBUTOR **

av Marit Matre Birkenes

Har du fått noen svar på om dette er en systemfeil? Hva kan gjøres?

 

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

nei jeg har ikke hørt noe enda, oppdaget dette i går og da var det jo helligdag

 

av Renate Martensson

Hei,

 

Vi ser at vi får en del henvendelser på permisjoner / permittering og a-melding, og at grunnen ofte er at man har endret på Fra dato på permisjonen / permitteringen etter at man har sendt inn opplysningene til a-meldingen. 

 

Vi har skrevet mer om hvordan dette kan rettes i dette brukertipset

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Marit Matre Birkenes
CONTRIBUTOR **

Tror kanskje ikke at dette brukertipset er så relevant her. Det ser ut som alle våre klienter med permitteringer har fått dette brevet fra Ameldingen.

Ja, vi ser at det er mange som har fått brev i dag, og vi har lagt ut dette brukertipset

 

Det tidligere svaret gikk på å rette opp permisjoner som man har fått feilmelding i tilbakemeldingen fra a-meldingen på.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Vi har nå forsøkt å korrigere Historikk vedr permisjon (selv om dato som lå der var korrekt)

Men vi får fremdeles feil i tilbakemelding fra A-meldingen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"