Mine områder
Hjelp
Mette Mansåker
CONTRIBUTOR **

Bankliste / utbetaling av lønn via autopay - ikke overføre forskuddstrekk til egne skattekonto

av Mette Mansåker

Vi har et fast beløp innestående på skattetrekkskonto som til enhver tid dekker skyldig skatterekk. Ved utbetaling av lønn skal vi derfor ikke overføre forskuddtrekket til egen skattetrekkskonto. I systemet/banklisten er forskuddstrekket satt opp med inn/utbetaling til samme bankkonto slik at det blir et nullspill. Nå har vi akkurat begynt å utbetale lønn via autopay. Da kommer forskuddstrekket som en egen transaksjon i autopay, som vi får feilmelding på siden kontonummeret det skal "betales til" er likt som kontoen det går ut av.  Hvordan kan vi unngå at det genereres en transaksjon for forskuddstrekket? Prøvde å huke av på krysset for "Har bankgaranti" men dette hadde ingen effekt. Kan løsningen være å ta vekk bankkontonummer  for forskuddstrekk under firmainformasjon i Visma Lønn?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Mette Mansåker
CONTRIBUTOR **

av Mette Mansåker

Da ser det ut som jeg fant svaret selv at jeg må ta vekk bankkontonummeret under firmainnstillingene i Visma Lønn: 

 

Forskuddstrekk/påleggstrekk
(Bankkonto)

I dette feltet legger du inn bankkontonummeret som bedriften overfører forskuddstrekket/påleggstrekket til. Kan være blank hvis bedriften har bankgaranti eller sperret beløp for skyldig forskuddstrekk. Dersom du har kryss i feltet "Benytt andre kontoer enn angitt under Firmainformasjon" under Lønnskontosett, henter Visma Lønn opplysninger om bankkontoer fra lønnskontosettet.

Merk: Du får melding hvis du ikke har registrert kontonummer i feltet "Forskuddstrekk/påleggstrekk ved utskrift av bankliste. Hvis du allerede har skrevet ut regnskapsbilag, uten at kontonummeret er registrert, må du kjøre både bankliste og regnskapsbilag på nytt for å få avsatt beløp til konto for forskuddstrekk/påleggstrekk.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"