Mine områder
Hjelp
Anita Stensland
CONTRIBUTOR *

Feriepenger - personer med sluttdato - ikke avsluttet arbeidsforhold

av Anita Stensland

Hei

Vi byttet over til Visma Lønn fra og med 2015. En person, som var meldt ut i 2014 etter gammel ordning, fikk feriepenger utbetalt i januar 2015. Husker det ble litt kluss i februar da jeg skulle sende a-meldingen, men Visma Lønn support hjalp med å få alle datoer riktig i historikken, slik at a-meldingen ble riktig. I følge A06 - rapporten for februar 2015 ble personen meldt ut i februar, men med sluttdato i 2014. Nå nylig fikk personen beskjed fra NAV om at arbeidsforholdet ikke var avsluttet i dette firmaet. Dette har jo betydning for trygd o.l. fra NAV. I følge NAV AA-register ble det opprettet et nytt arbeidsforhold da feriepengene ble utbetalt fordi arbeidsforholdstype var "ordinært arbeidsforhold". I følge NAV burde utbetaling av feriepenger for folk som har sluttet hatt arbeidsforholdstype "pensjon og annet". Er det noen andre som har vært borti dette før, eller har hørt om det før? Må vi huske på å endre arbeidsforholdstype på alle personer som slutter, men som ikke vil ha feriepengene med en gang? Holder det ikke med å endre til status sluttet og sluttdato?

Mvh Anita Stensland

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dersom alle arbeidsforholdene til den ansatte ligger inne med sluttdato i avstemmingsinfoen fra Altinn så er alle arbeidsforholdene avsluttet. Jeg forstår ikke hvis NAV skulle mene noe annet.

Når feriepenger innrapporteres på en allerede sluttet ansatt så sendes det ikke arbeidsforholdsopplysninger i a-melding, men kun inntektsopplysninger. Det vil derfor ikke være noe poeng å endre noe som helst i ansattinfoen på en ansatt som har sluttet og som skal ha feriepenger.

Siden dere tok i bruk VL i perioden mellom "sluttet" og "utb. feriepenger" så tenker jeg at det er dette som er årsaken til problemene. Når den ansatte blir innrapportert fra nytt system så vil det uansett lages et nytt arbeidsforhold. For ikke å innrapportere ny info i arbeidsforholdsopplysninger så legger man inn de samme data som var i det gamle systemet (identisk startdato, sluttdato, arbeidsforholdstype etc.). Det vil da bli innrapportert et ekstra arbeidsforhold, men uten at det får noen konsekvens. Siden NAV påstår at det foreligger et aktivt arbeidsforhold kan det tyde på at det nye arbeidsforholdet ikke er blitt innrapportert som sluttet (?).

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"