Mine områder
Hjelp
Christine Stryken
CHAMPION *

Honorar frivillig organisasjon -

av Christine Stryken

Vi har en lønnsart for møtehonorar for våre tillitsvalgte som kommer til å tjene under kr. 10.000. Den står med tabelltrekk, aga og inngår i grunnlag a-melding. Dessverre beregner den skattetrekk av honoraret før grensen nås. Vi har lagt inn i firmaopplysningene at vi er en ideell  organisasjon, hvor er feilen?

9 SVAR 9
Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Det hører med til historien at lønnsarten brukes for tillitsvalgte som mottar over/under kr. 10.000

Godkjent løsning
Stian Alexander Lie
PARTNER

Hei, 

 

Slik jeg tolker kommentaren din så får du skatt fra første kr., 

 

ref https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Lonn/Innberetning-skattefri-organisasjon/ta-p/2585...

 

så er det forskjellige grenser i forskjellige tilfeller. Visma lønn trekker skatt fra første krone, om lønnsart er satt opp med amelding og skatt. Det som evnt skjer om lønnsart er rett er at det kommer penger tilbake på skatten. 

 

Det er en utfordring med å ikke trekke skatt i starten, overstiger den ansatte 10,000krs grensen for medlemmer så er skatten fra første kr, ikke fra overskytende. DEt er ikke gitt at det oppdages i tide og det er mulig at det ikke er nok på siste lønn til å trekke skatten for hele beløpet. 

 

Så det er utfordringer uansett hvilken vei man går her. Mange kjører en art uten a-melding (det er ikke bare skattefritak, men også innberetningsfritak) med den risikoen at den at det må reverseres og kjøres på en annen art om det overstiger 10.000. Dette kan også medføre restskatt for den ansatte/frivillige. 

 

mvh

 

Stian

 

Christine Stryken
CHAMPION *

Takk for svar. Så du anbefaler altså at vi kjører med skatt og gir beskjed om at de tillitsvalgte vil få igjen pengene på skatteoppgjøret året etter?

Godkjent løsning
Catharina Livden
CONTRIBUTOR **

Det er et godt alternativ. Et annet er å sette opp en lønnsart som er trekkfri og kjede den til en trekkpliktig lønnsart med grense for kjeding på 10 000. Når beløpet passerer 10 000 vil du få to linjer på lønnsslippen. Da ser du ihvertfall når det skjer, men må likevel korrigere.

Hvis sannsynligheten for at total utbetaling passerer 10 000 på en tillitsvalgt ville jeg trukket skatt fra første krone. Hvis ikke ville jeg betalt ut trekkfritt og korrigert om nødvendig.

Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

av Rune Mathisen

Ok. Når det er sannsynlig at total utbetaling ikke passerer kr 10000,- så ville du betalt ut trekkfritt og så korrigert til en lønnsart uten a-melding, men med aga og ikke skattepliktig? Og gjort dette på slutten av året?

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Det må jo bli sånn, men opplever det som tungvint, så jeg tror jeg kommer til å trekke skatt i hvert fall ut året, så får vi ta en vurdering til neste år. I mange tilfeller, i hvert fall hos oss, dreier dette seg om uføretrygdede som trenger å få utbetalt hver krone de kan, så vi får se hva vi lander på. 

Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

av Rune Mathisen (Oppdatert ‎28-11-2018 13:15 av Rune Mathisen )

Hei igjen. Med fare for at jeg har misforstått. Jeg har lest veiledningen slik jeg siterer under:

 

Når huken for skattefri/ideell organisasjon er på, så vil alle lønnstransaksjoner som gjelder utbetaling av lønn automatisk få teksten "SkattefriOrganisasjon" i kolonnen "Skatte- og avgiftsregel".
Denne kolonnen kan du se i Forespørsel / Godkjent lønn, eller hente inn kolonnen via Tabelloppsett i lønnsregistreringen.

Ved bruk av denne skatte- og avgiftsregelen så vil Skatteetaten ta hensyn til om denne ansatte har fått lønnsutbetaling over grensen for innberetning. Skatteetaten vil da bruke dette for å avgjøre om lønnsutbetalingen skal være med på selvangivelsen eller ikke.

Denne skatte- og avgiftsregelen gjør at du ikke lenger trenger å bruke egne lønnsarter på ytelser som er under oppgaveplikt.

 

Betyr det at jeg ikke behøver å ha en egen lønnsart som er "uten a-melding", men med aga? Da skal jeg vel slippe å korriger på slutten av året. Ble litt usikker her etter å ha lest innlegg fra Visma av Morten A. Karlsen.

Godkjent løsning
Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

av Rune Mathisen (Oppdatert ‎19-08-2019 15:21 av Rune Mathisen )

Ønsker å supplere mitt forslag, over, til løsning i denne saken med at man kan legge inn kr 10000,- som frikortbeløp på de aktuelle ansatte.

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Jeg er litt usikker på om ikke den haken bare dreier seg om innberetning, men ikke skatteberegning. Noen med bedre kunnskaper enn meg kan kanskje bidra?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"