Mine områder
Hjelp
Katarzyna Swierczek
CONTRIBUTOR **

Kildeskatt på en ansatt som i 2020 har tabellkort

av Katarzyna Swierczek

Hei,

Jeg har en ansatt som hadde kildeskatt på lønn (25%) i 2019, og som i 2020 fikk tabellkort 7150. Hans arbeidsavtalen var til januar 2020, og skal kjøre nå på han feriepenger sluttoppgjør. Det som systemet gjør nå - beregner automatisk kildeskatt på lønn lønnsart 499 ( kildeskatt på feriepenger).. Hvis jeg sletter lønnsart 499, og beregner lønn på nytt så dukker opp igjen lønnsart 499. Hva skal jeg gjøre med det? Er det ikke slik at hvis i år har han tabbelkort, så skal systemet ikke beregnet kildeskatt på FP? Selv om at han hadde kildeskatt i 2019?? Er litt usikker om det som systemet gjør er riktig. Noen som har opplevd det samme? Takker for all hjelp og tips 😊

 

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei,

 

Vi ser dessverre at haken for "Kildeskatt på lønn" kan henge igjen på ansatte som har hatt kildeskatt, når man leser inn skattekort uten kildeskatt.

 

Dette vil bli løst i kommende versjoner av Visma Lønn.

 

Omgåelse per nå vil være å fjerne haken for "Kildeskatt på lønn" manuelt i "Forskuddstrekk og feriepengeopplysninger" på den ansatte det gjelder. Deretter kan du fjerne lønnsart 499 i lønnsregistreringen og lønnsberegne på nytt.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Greta Pedersen
CONTRIBUTOR *

av Greta Pedersen

Hei. Dette fungerer ikke hos oss. vi kjører på versjon 16.1.

 

fjerner haken på den ansatte og sletter 499 Kildeksatt. men ved lønnsberegning kommer det tilbakeigjen. Hva skal vi da gjøre?

 

av Renate Martensson

Hei,

 

det kan også være at den ansatte har en skattetabell med 12 måneders trekk, og da skal også lønnsart 499 komme opp. Se mer på dette brukertipset.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Katarzyna Swierczek
CONTRIBUTOR **

Det hjalp i saken. Takker så mye for hjelpen. 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"