Mine områder
Hjelp
Katarzyna Swierczek
CONTRIBUTOR **

Korrigering av godkjent lønn med Svalbardskatt

av Katarzyna Swierczek

Hei 🙂 I Visma Lønn har vi krysset av ( ved feil) at en ansatt jobber på Svalbard.

Dette er krysset av i personalopplysninger. Deretter har vi kjørt lønn for januar og februar pluss FP sluttoppgjør i februar. Skattekontoret har gjort oss oppmerksom på det lille feilet. Vet dere hvordan kan jeg korrigere dette i a-melding? Fjerne avkrysning og sende erstatningsmelding for januar, februar? Eller må det kjøres regenerering i tillegg? Mange takk for all hjelp 🙂 Hilsen, Katarzyna 

2 SVAR 2
Katarzyna Swierczek
CONTRIBUTOR **

av Katarzyna Swierczek

Det er kjørt vanlig lønn, og feilen ligger kun i at det er huket av på Svalbard-ansatt på fanen Personalopplysninger. Men, i avstemmingsrapporten A07 i fanen "Forskuddstrekk og fradrag" vises ett linje med forskuddstrekk beskrivelse: Svalbard. Når det gjelder selve lønnstransaksjoner, så har jeg kontrollert i tillegg i VL følgende: Forespørsel-Godkjent lønn. Der ser jeg at på den ansatt er ikke brukt A-meldings nummere som tilhører Svalbard-skatt og tilhørende behandlingsregler. Der står A-meldings nummere som hører til "ordinært" lønn. Forskuddstrekk på vedkommende ( ihht. A07 rapporten) er merket med "Svalbard". I rapporten A07 fanen "Jan Mayer, Svalbard,Sjøfolk" er tomt. Så det ser ut at inntektstransaksjoner er kjørt ihht. ordinære regler, mens forskuddstrekk fikk beskrivelse Svalbard. 

Lisa Heie
CONTRIBUTOR ***

av Lisa Heie (Oppdatert ‎05-05-2022 09:43 av Lisa Heie )

Er lønna kjørt med Svalbard-skatt og behandlingsregel svalbard på den ansatte eller er det kjørt vanlig lønn? 

Hvis ja på det første (dvs. at det er beregnet Svalbard-skatt), så må dere korrigere begge lønningene og sende nye A-meldinger.
Men hvis feilen kun ligger i at det er huket av på Svalbard-ansatt på fanen Personalopplysninger, så er vel kanskje løsningen så enkel som at dere sender inn A-melding med kun ansattopplysninger for januar og februar?

Hilsen Lisa

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"