Mine områder
Hjelp
ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

Permittering via ansattbildet - A-melding og mulighet til å hente skattekort

av ElinBringeland

Hei,

 

Jeg har nå over 600 ansatte som er permittert. Disse hadde siste arbeidsdag forrige uke, men skal ha lønn for dette + permitteringslønnsperioden 15/4. Det vil si nesten en måned ette at de har registrert seg som jobbsøker hos NAV.

 

Spørsmål:

1. Hvis jeg ikke registrerer de nå som permittert og sender A-melding - vil de få problem hos NAV når de fortsatt stå som aktive hos meg?

2. Hvis jeg endrer status nå på de ansatte til permittert, og så sender ansattopplysninger via A-meldingen. Vil jeg fortsatt ha mulighet til å hente skattekort til lønnen i april på disse? Jeg vet at jeg ikke kan hente faste transaksjoner på de ansatte når jeg endrer arbeidsstatus, men det gjelder så få av de store hele, så det er et litet problem for meg.

 

Det jeg lurer på er altså om det vil lønne seg for meg å vente med å registrere de som permittert til etter lønnskjøring i april eller om det ikke har noe konsekvens for lønnskjøirng da og at jeg like greit kan endre det nå. Jeg vil jo ikke at de ansatte skal få problemer hos NAV..

 

9 SVAR 9

av Renate Martensson

Hei,

 

1. Vi vil anbefale deg å melde inn status permittert så fort som mulig sånn at NAV ser dette.

 

2. Endring av status til "Permittert", vil kun stoppe faste transaksjoner. Du får fortsatt ført lønn og lest inn skattekort på de ansatte. Hvis noen ansatte skal ha faste transaksjoner har vi en omgåelse som er beskrevet her.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Angående punkt 1: Er ikke dette noe som registreres hos NAV via a-meldingen? 

ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

av ElinBringeland

Ja, NAV må få oppdatert status på de ansatte via A-meldingen. Og for at de skal få det så må det jo oppdateres i Visma på den ansatte og så sendes A-melding - ansattopplysninger slik at NAV får denne informasjonen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men skal man da sende oppdatert a-melding hver gang det kommer endringer? Sender man da "kun ansattopplysninger"?

av Renate Martensson

Hei,

 

Når du setter ansatte i status permittert (enten det er via fraværsregistreringen eller ansattopplysninger) vil vi anbefale at du melder inn dette fortløpende til NAV. Dette gjøres ved å sende en Kun ansattopplysninger til a-meldingen. Du kan sende flere Kun ansattopplysninger i samme rapporteringsmåned.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Ann Christin Kleppe
CONTRIBUTOR *

Hvordan skal jeg registrere følgende for at det skal bli korrekt innmeldt:

- ansatt 100%, ligger inne med omsorgspermisjon 20%, permitteres 40% (av de 80)

- ansatt 100%,  AAP 50% og ligger derfor inne med 50% permisjon, permitteres 40% av de resterende 50%

Hei,

 

På den/ de ansatte under fane 5 - Arbeidsforhold / Arbeidsstatus har du mulighet til å legge inn flere linjer med ulike typer arbeidsstatus. Legg inn riktig type arbeidsstatus, fra dato , eventuelt til dato hvis du kjenner til denne, og perm.prosent. Hvis arbeidsstatus er Permisjon eller Permisjon uten lønn må du også velge Type permisjon. Ved status Permittert uten lønn, skal Type permisjon stå til 0 - Ingen verdi

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Ann Christin Kleppe
CONTRIBUTOR *

av Ann Christin Kleppe (Oppdatert ‎27-03-2020 15:04 av Ann Christin Kleppe )

Takk for svar. Da vil det under arbeidsforhold stå permisjon uten lønn 20% og permittert 40% samtidig. Det jeg er usikker på da er om det blir oppfattet som 40% av 100% stilling eller 40% av 80% stilling, det er det siste som er det egentlige tilfellet.

Stillingsbrøken som blir innrapportert på ansatte er stillingsbrøken som ligger under Historikk / Lønn.

Så hvis det ligger 80 her, vil det være 40% av en 80% stilling.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"