Mine områder
Hjelp
ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

Tilbakebetale for mye trukket i andre pålagte trekk

av ElinBringeland

hei,

Jeg har trukket den ansatte i lønn til fordringshaver i november og får nå i desember brev om at trekket er stoppet og at kreditor har tilbakebetalt dette beløpet til oss som arbeidsgiver. 

kan jeg tilbakebetale dette direkte til den ansatte, eller må jeg korrigere dette på lønnskjøringen? 

Hvis jeg må korrigere det, kan jeg da sette opp trekket på samme måte som tidligere men nå med positivt fortegn og så utbetale det til den ansatte på denne måten? da blir lønnslippen også korrigert med riktig total trekk. 

 

siden det gjelder november, må jeg kjøre denne ekstrakjøringen i november og sende inn A-melding sammen med kjøringen hvor den ansatte ble trukket, eller er det mulighet for å foreta denne korreksjonen i desember? 

 

Siden beløpet skal utbetales til den ansatte kan jeg ikke følge rådet om å ta lønnsarten i positivt fortegn mot lønnsart for forskudd i minus. Vil jeg få problemer med A-meldingen hvis jeg kun fører lønnsart - Andre pålagte trekk - med positivt fortegn? 

 

Som jeg ser det finnes det 3 alternativ:

 

1. Utbetale beløpet direkte til den ansatte i banken, ikke foreta ekstra lønnskjøring. Dokumentere dette i regnskapet. Lønnslippen vil da stå feil for den ansatte, men den skal jo ha fått brev fra kreditor om at trekket ble stoppet etter det ble trukket på lønn. (dette er absolutt enkleste alternativet )

2. Kjøre ut samme beløp som ble trukket for mye - på lønn i desember (måneden etterpå) med positivt fortegn slik at beløpet "forsvinner" fra lønnslippen og den ansatte får det den skal ha tilbake på neste lønn. (nest beste alternativet)

3. Kjøre en ekstrakjøring i samme periode som trekket ble foretatt, men nå med positivt fortegn. kun en linje på lønnskjøringen. Dette for å få sendt inn kjøringen sammen med forrige kjøring hvor trekket var i minus, på samme a-melding.  

3 SVAR 3
ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

av ElinBringeland

Jeg løste det ved å legge inn nytt trekk eksakt likt med positivt fortegn. Kjøre ekstrakjøring kun med en linje hvor trekket blir utbetalt til den ansatte i sin helhet. Kjører lønn på forrige måneds periode siden det var da trekket ble foretatt. 

troba
CONTRIBUTOR *

av troba

Hei,

Dette må være en feil, at det blir sendt til meg. Jeg jobber for Asco, og kan ikke se at denne meldingen har noe med meg eller Asco å gjøre.

Mvh Trond Børge Aske

ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

av ElinBringeland

Hei,

Nå forstår jeg ikke helt. jeg trodde jeg lade ut denne i diskusjonsforumet. mener du at jeg sendt den direkte til deg? 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"