Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Trekk feriedager ikke opptjent

av Anonymous

Oppdager at 2 ansatte som startet 2/1-2013 har tatt ut 24 dager ferie i 2013. Da vi utbetalte feriepenger i juni fikk disse 2 ingenting da de fikke feriepenger fra sin forrige arbeidsgiver.

Det var 20 arbeidsdager i juni, skal jeg da trekke de ytterlige 4 dager ?

3 SVAR 3

av Tormod Johansen

Hei Kristine

Du må trekke for alle feriedagene vedkommende har hatt i 2013. Man har ikke rett til lønn på på feriedager, det er feriepengene som skal dekke dette lønnsbortfallet.

Du har trukket hele junilønnen. Hvor mange dager juni utgjør kan variere. Normalt anses en måned i snitt å ha 21,67 dager. Noen avrunder dette opp til 22 slik Beate skriver. En dagslønn er da enten 1/21,67 del, eller 1/22 del av månedslønnen.

Dvs at du enten må foreta et ekstra trekk med 2,33/21,67 deler med lønn, eller 2/22 deler månedslønn. 2,33 dager fremkommer ved å ta 24 dager og trekke fra 21,67 dager som er junilønnen. Manglende trekk utgjør da 2,33 dagslønner.

Mvh
Tormod Johansen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Er det ansatte med fastlønn så regnes det med gj.snittlig ca 22 dager pr. mnd., så da må du vel trekke for 2 dager til.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Er det ansatte med fastlønn så regnes det med gj.snittlig ca 22 dager pr. mnd., så da må du vel trekke for 2 dager til.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"