Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

sluttoppgjør

av Anonymous

Ansatt som slutter i år, må man utbetale alle feriepengene i år.  eller kan man vente til neste år når den ansatte ønsker det. 

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

du kan vente med å utbetale feriepengene, dersom dere vil det. Den ansatte har ikke krav på at de skal utbetales neste år. Det er opp til dere som arbeidsgiver å bestemme.

av Ronny Aukrust

Hei 🙂

I utgangspunktet skal sluttoppgjøret utbetales til ansatt når den ansatte slutter, men man kan avtale at det utbetales på et senere tidspunkt. 

 

Når du slutter i jobben

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

 

Kilde:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 🙂

Det var det jeg mente også, at man kan vente til neste år så lenge arbeidsgiver og ansatt er enige.

Men noen sier at det blir problem ved feriepengeutbetaling neste år pga A-melding pga sluttdato i år.

av Ronny Aukrust

Det er ikke noe problem i Visma Lønn. Den ansatte skal stå som sluttet, også er det slik at den ansatte allikevel blir innrapportert til A-melding, ved eventuelle måneder det er kjørt lønn på vedkommende.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har en ansatt som slutter. Han fikk feriepenger utbetalt , men nå ser at han fikk lønn og forskudd på konto - 6 tus for mye.  Vi har ikke kontakt videre derfor vet jeg at jeg fikk ikke penger tilbake fra ham.  Hvordan kan jeg bokfører det som han skyldig meg?  Jeg vil avslutte ham helt fra systemet 

Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

av Anniqa Dahl1

Dersom ansatte ikke ønsker å tilbakebetale pengene, kan du innrapportere pengene som lønn.

Kjør lønn uten skattetrekk hvor ansatte får lønn på kr 6 000, og legg på at han har fått forskudd, slik at det ikke blir utbetalt noe. Send a-melding på den ansatte. 

 

Irriterende når man ikke har fanget opp alle forskudd, men kr 6000 er ikke så mye, og på denne måten blir du ferdig med saken. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"