Mine områder
Hjelp
Odd Bråten
CONTRIBUTOR ***

Hva er videre plan med Visma Periode & År

av Odd Bråten

Hei,

 

Jeg har et litt prinsipielt spørsmål: Etter å ha gjennomført et årsregnskap og en årsavsetmming for første gang merker jeg at systemet på mange områder er veldig bra, da det er gode integrasjoner både mot regnskapssystemer og mot altinn. Men jeg ser at det er veldig rigid, altså med få muligheter for egne tilpasninger der programmets egne løsninger ligger til grunn for det meste. Eksempelvis, så krever programmet feriepenger ført på en konto, mens vi tradisjonelt har ført dette på tre. Dette er bare et eksempel som gjør at systemet tvinger oss til å tilpasse bokføringssystematikken. Har Visma noen plan om hvordan dette skal se ut til neste år? Da har jeg jo ikke mulighet til å bruke FINALE lengre, som tilbyr denne fleksibiliteten. Andre problemstillinger som jeg ikke kan se er på plass enda er rapportering i utenlandsk valuta, avvikende avskrivingsregler (lineære avskrivinger for vindparker og vannkraftverk, etc.), og listen er helt sikkert ikke uttømmende. Kan jeg være sikker på at alt dette vil være til stede fra rapporteringen for 2023, når man ikke lengre kan benytte FINALE?

6 SVAR 6

av Fredrik Harto

Hei Odd

I Periode & År jobbes det kontinuerlig med å få programmet til å bli best mulig. Finale (og Total) har eksistert i 35 år. Mye av det du ser i disse programmene har kommet over tid. Periode & År er i så måte et veldig ungt program, og det tar tid med å få lagt inn alt vi ønsker.
Sammenligner du den versjonen vi hadde i fjor med årets utgave, vil du se en veldig stor forandring. Sammenligner du hvordan Periode & År var da vi åpnet for 2022 og dagens utgave, vil du også se at mye har skjedd.

På sikt håper vi at Periode & År skal bli en bedre utgave enn det du hadde da du benyttet Finale som årsoppgjørsprogram.

 

Bare for å ha det klart - Finale har aldri rapportert i valuta. Den har rapportert årsoppgjøret i NOK men du har fått den med engelsk tekst. Det vil også komme i Periode & År.

 

Når det gjelder din utfordring i avstemming av feriepenger, foreslår jeg at du sender oss en sak på det til vår support. Da har vi mulighet til å ta del i den konkrete avstemmingen du sliter med.

Så håper jeg at du og alle andre som benytter Periode & år, vil se at det er Periode & År som har den beste løsningen for å ta et årsoppgjør.

 

av Fredrik Harto

Hei Odd

For å ta det siste først.

Finale Årsoppgjør har aldri hatt mulighet til å rapportere årsoppgjør i en annen valuta enn norske kroner.

Det er denne valutaen som skal benyttes overfor Skatteetaten og Regnskapsregisteret.

Når det gjelder avstemming av feriepenger, finnes det flere måter å gjøre dette på.
Send oss gjerne et eksempel til support.py@visma.com, så kan vi ta en kikk på det.

 

Målsettingen vår er helt klar, Periode & År skal bli minst like bra som det Finale Årsoppgjør og Total Årsoppgjør har vært.
Vi har mange fornøyde kunder på de eksisterende løsningene, som har helt klare krav til oss at vi leverer i ny løsning. 

 

Odd Bråten
CONTRIBUTOR ***

av Odd Bråten

Hei Fredrik, det er godt å høre at dere har en målsetting om at alt skal være like bra som Finale og Total. Men jeg må si at ut ifra det lille jeg har benyttet systemet så langt, så svarer det ikke engang i nærheten til forventningene. Systemet er altfor låst til at det er mulig å bruke for profesjonelle brukere, og byr på så lite fleksibilitet at jeg syntes det er vanskelig å jobbe med det. Så langt virker systemet for meg til å være såpass helautomatisert og uten tilpasningsmuligheter, at det er mer tenkt for "klikk på knappen" brukeren, som laster inn og sender inn selv. For dem er systemet bra. For regnskapsførere og revisorer er dette et stort skritt tilbake fra Finale eksempelvis. Så jeg er vel egentlig ute etter å høre hva som skjer med fleksibiliteten i programmet fremover, skal det være like låst som det er i dag?

FabianW
CONTRIBUTOR ***

av FabianW

En ting hvor det virker veldig lite fleksibelt, er muligheten for å starte nytt regnskapsår og legge inn saldobalanse manuelt uten å måtte importere det.. er i alle fall ingen enkel måte å finne det på?

av Fredrik Harto

Hei Odd
Takk for din tilbakemelding.

Du nevner at dere fører FP på 3 kontoer, og referer til Finale sin løsning. De 3 kontoene som vi har i Finale er 2 utbetalingskontoer - I år og i fjor, i tillegg til avsetningskontoen. I P&Å har vi foreløpig 2 kontoer, én avsetningskonto og én utbetalingskonto. Jeg antar at du her savner én konto til for utbetaling. 

Savner dere en referansekonto som dere mener burde vært i P&Å, er det bare å sende oss et forslag på det. Vi er lydhøre for fornuftige forslag.
Når det gjelder rapportering i utenlandsk valuta, så er det vel dette noe som bør dekkes av regnskapssystemene deres. Det vi etter hvert vil få på plass er Off. regnskapsrapport på engelsk. (Det var kanskje det du mente?)

I årets versjon støtter vi ikke forskjellige typer kraftverk. Dette har vi vært åpne på. Derfor har vi også sagt at de selskapene må i 2022 tas i Finale Årsoppgjør. Vi vil selvsagt dekke dette for årsoppgjøret i 2023 i P&Å. Da skal vi dekke alle selskapsformer som tidligere var mulig å ta i Total eller Finale Årsoppgjør, i Periode & År.

Jeg håper mitt svar beroliger deg og alle andre som er bekymret for fremdriften av Periode & År.

 

 

Odd Bråten
CONTRIBUTOR ***

av Odd Bråten

Hei Fredrik, mange takk for ditt svar. Punktene jeg tok opp over var mer tenkt som eksempel på at jeg syntes programmet slik det fremstår nå er veldig rigid og lite fleksibelt, det er sikkert noe som kan være brukerfeil på min side, men jeg syntes programmet av den grunn var veldig tungvindt å jobbe med. Det jeg mente med feriepenger på flere konti er at når jeg gjør det, så får jeg ikke avstemt feriepengene korrekt, da avstemmingsfunksjonen kun tar hensyn til en konto. Da får man avstemmingsdifferanser med en gang. Når det gjelder rapportering i utenlandsk valuta, så gjøres den løpende rapporteringen så klart via egne systemer, men når jeg skal rapportere årsregnskap i annen valuta og skattemelding i NOK, så er det en litt spesiell løsning. Når Finale neste år ikke lengre er tilgjengelig, så må jeg ha et system som takler dette fra neste år, og det gjør det jo ikke nå. Kan jeg være sikker på at dette er noe som P&Å klarer å takle fra neste år? Så spørsmålet mitt er egentlig: Kommer Visma Periode og År for årsregnskapet 2023 til å være like lite fleksiblet, eller kan jeg forvente et system som gir meg tilstrekkelig fleksibilitet til også å løse oppgaver som ikke ligger i standardfunksjonaliteten til programmet?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"