Mine områder
Hjelp
FabianW
CONTRIBUTOR ***

Skattemelding for ENK og utfordringer med dette

av FabianW (Oppdatert ‎22-03-2023 15:23 av FabianW )

Hei. Da har jeg forsøkt å hente ned en skattemelding på en kunde som har ENK som som vi i mange år har gjort i Total årsoppgjør.  Jeg har også en kunde hvor jeg tidligere år har sendt inn RF-1189 "utleie fast eiendom". Hvor legges tallene inn nå?

 

Vh Fabian

 

 

21 SVAR 21
Hans Otto Skaug
CONTRIBUTOR **

av Hans Otto Skaug

Har testet skatteberegning på en kunde (enkeltpersonsforetak) nå, og det viser seg at med samme input som skatteetaten så kommer Periode & År med et annet grunnlag for beregning av inntektsskatt, problemet er da at Periode & År ikke kan vise et detaljert grunnlag for skatteberegningen slik at en kan se hvor avviket ligger. Vil det innen rimelig kort tid komme en detaljert rapport under skatteberegning?

av Malin Selstad

Stemmer slik dere skriver, forskuddsskatt og innbetaltskatt er per nå ikke synlig i systemet. Vi arbeider med å få dette på plass og det vil snart fremkomme i skatteavregningen. Vi vil synlig informere om det i systemet når det er på plass 😊

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

SKATTEBEREGNING

Her framkommer kun totalt beregnet skatt. Altså ingen info om hva som er innbetalt i løpet av året og hva som blir restskatten.

Er det en feil eller må vi finne ut av dette og legge manuelt inn?

FabianW
CONTRIBUTOR ***

av FabianW

Jeg hadde samme problemet

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Feil fordeling formue eiendom

Lastet ned en i går. Her blir 100% av formuesverdien på eiendom satt på min kunde, selv om det korrekte er 50/50 deling med ektefellen. Det har det også vært tidligere år og det er også dette som ligger inne på den preutfylte skattemeldingen på Altinn.

Dette burde vel kommet med automatisk korrekt fordeling i VPY, ut fra info i den forhåndsutfylte skattemeldingen. 

Er tanken at vi må sjekke fordelingen av formue eiendom på alle kunder?

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Fikk tilbakemelding fra support - og dette skal funke fra i dag... for nye saker.

Satish Chander
CONTRIBUTOR ***

av Satish Chander

Vi opplever også det samme problemet.

Vi har benyttet TOTAL-årsoppgjør i mange år, har vært så fornøyd med TOTAL, i alle år.

Nå ble vi "tvunget" over til Visma Periode & År, som er ett mye mye dårligere produkt, til en mye mye høyere pris.

Årsoppgjøret med "Visma Periode & År" kommer til bli mye mer tidskrevende. Tungvint å ha full oversikt og kvalitetssikre årsoppgjøret i dette programmet.

Godkjent løsning
Malin Selstad
VISMA

av Malin Selstad

Stemmer slik Trond skriver over, utvikling har korrigert dette nå slik at formuesverdien vil bli kalkulert korrekt. 

 Har du allerede lastet inn skattemeldingen på en klient. Gå til fanen opplysninger og skatt - eiendom i menyen til venstre, på se her at eiendommen er registrert. benytt deg eventuelt av boligkalkulatoren øverst i høyre hjørne, og oppdateringsknappen øverst i høyre hjørne 😊 Påse at du er logget inn på skatteetaten sine sider samtidig som du gjør dette, dette kan du kontrollere under fanen skatteberegning. 

 

Hvis du ikke har hentet skattemelding på en klient enda skal data komme inn korrekt når du henter ut dataen. 

FabianW
CONTRIBUTOR ***

av FabianW (Oppdatert ‎26-03-2023 12:28 av FabianW )

Hei.

For meg virker det som om beregningen er ok, men jeg må dobbeltsjekke alt VPY lager nå.
Problemet for meg er at

1. systemet ikke laster inn riktige beløp fra skattemeldingen. I preutfylt skattemelding har eier kun 2,22% eierandel, mens VPY legger inn 100. Tidligere år har det vært innsendt annen dokumentert markedsverdi som ligger inne i preuyfylt skattemelding, mens VPY legger inn den kalkulerte verdien som om man ikke har dokumentert lavere markedsverdi tidligere. 
2. Jeg ser nå også at kunden har 3 eiendommer, verdt ca 1 million i formue etter rabatt. 
Når jeg går på fanen formue, står det 0
3. Når jeg går på skattemeldingen så står eiendommene under forhåndsvisning, men finnes ikke i menyen på venstre side. Der har de kun kjøretøy under bolig og eiendeler. Når jeg velger vis alt og velger "bolig og eiendom", så er den tom. 
 
Og er det bare jeg som synes forumet virker noe rotete? Postene legger seg ikke etter hverandre, men blandes inn som svar på forrige poster. Det gjør det ganske uoversiktlig. Det finnes nok andre enklere løsninger - ref. en hel haug av andre forumer... Av og til så legger ikke postene seg heller etter meldingen jeg svarer på.. 

av Malin Selstad

Hei Fabian 😊

 

Enig at forumet her er litt rotete. Så håper jeg har fått svart på alle henvendelsene 😊 Dette er siste sesong vi kommer til å bruke community for å gå over til Learning universe og mer kurs, læring, diskusjoner og ideer direkte i Periode og År.
Her hørtes det merkelig ut på alle 3 punktene, hadde du hatt mulighet til å sende oss en mail på support.py@visma.com med et eksempel du opplever dette på, så kan vi følge opp saken nærmere, da det ikke skal oppstå slike feil 😊

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Ha korrigert eierandel manuelt, men har samme mangel som Fabian vedr eiendom.

Under forhåndsvisning fremkommer eiendommen nå med korrekt andel av formuesverdien, men det ligger ingen info om denne eiendommen under "Bolig og eiendeler"  i menyen til venstre. Her ligger kun kjøretøy. Rotete opplegg.

Blir veldig usikker på om alt blir med og om dette blir korrekt. M.a.o. akkurat sånne følelser som vi regnskapsførere sliter veldig med;)

 

Satish Chander
CONTRIBUTOR ***

av Satish Chander

Vedr. Negativ saldo, konto 2095.

Vi har en klient, som har "Negativ saldo", altså netto skattemessig gevinst som skal fordeles over flere år. Denne er bokført korrekt, på kontonr. 2095 og årets inntektsføring på kontonr. 3895. Allikevel får vi en feil-melding under "Kontroller", under "Avstemming av egenkapital". Differansen er saldoen på konto 2095. Er det en "falsk" feil-melding eller er det noe som må gjøres annerledes ?

av Malin Selstad

Hei Satish 😊

Hvis det er en differanse mellom det som ligger på egenkapital kontoene og det som blir beregnet i spesifikasjonen vil du få en varsling, noe som ofte kan indikere på at noe ikke er ført korrekt. Send oss gjerne en mail på support.py@visma.com så skal vi se nærmere på dette. 

av Malin Selstad

Hei Fabian 😊

 

Beklager hvis jeg var litt utydelig. Den private skattemeldingen til den som driver næring kan du redigere allerede nå (skattemelding for næringsdrivende). For da å legge til utleie til personen gjør du det slik som det er vist i videoen i artikkelen over 😊

 

Når det gjelder privat skattemelding, altså skattemeldingen til en som ikke driver næring vil dette bli tilgjengelig i systemet på et senere tidspunkt før 31.5. 

Øystein Vigdal
CONTRIBUTOR **

av Øystein Vigdal

Hei, 

For oss som har en del private skattemeldinger (for kunder uten næring) blir Periode & År da et dårlig alternativ. Fristen for innlevering av personlig skattemelding er 30.04, og når vi ikke noe mer konkret å forholde oss til enn at det vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt før 31.5, må vi se oss om etter andre løsninger for å komme i mål med disse.

Hva blir prisen for å ta private skattemeldinger (uten næring) i Periode & År ?

av Malin Selstad

Hei Øystein 😊

Har snakket med utvikling, og dette vil komme på plass før 30.04 slik at man vil kunne levere de fra systemet før fristen. Men har ikke fått noe eksakt dato, kan komme med en ny oppdatering her når vi har hørt mer. 
Pris på privat skattemelding vil under priskalkulatoren regnes som et årsoppgjør, og påvirker prismatrisen deretter. 😊

Øystein Vigdal
CONTRIBUTOR **

av Øystein Vigdal

Vil det også bli muligheter for å jobbe med skattemelding for ektefeller samlet i P & År. Tenker da på forenkling iht fordeling av inntekt og kostnad mellom ektefeller slik det var i Finale Skatt ?

 

av Knut Lofsberg (Oppdatert ‎24-03-2023 15:41 av Knut Lofsberg VISMA )

Det er allerede i dag støtte for fordeling av næringsinntekt med ektefelle i Periode & År. Pr i er man avhengig av et org nummer for å kunne opprettes i Periode & År. Vi vil også kunne støtte skattemelding for ektefeller/lønnstakere og pensjonister. Men dette ligger noe frem i tid. Vi forventer å ha dette klart om noen uker.  

av Malin Selstad (Oppdatert ‎23-03-2023 08:27 av Malin Selstad VISMA )

Hei Fabian 😊

 

I videoen på denne siden ser du hvordan man henter inn skattemeldingen på ENK. På ny skattemelding har skatteetatene besluttet å flytte punktet om utleie av eiendom til skattemeldingen (Dette gjelder  Eiendom, utleie og finansielle produkter, men gjelder ikke utleie i næring), så dette legger du til med legg til knappen inne på skattemeldingen til personen. Privatpersoner som leier ut eiendommer gjør dette som privatpersoner, de kan ikke blande dette inn i Næringen. Leier en privatperson ut flere enn 5 eiendommer regnes det som næring. De lager da næringsopppgave for utleiedriften og fyller ut slik som vist i videoen i artikkelen jeg har henvist til over 😊  Send oss også gjerne en mail på support.py@visma.com hvis du har flere spørsmål eller trenger mer hjelp.

 

FabianW
CONTRIBUTOR ***

av FabianW

Hei og takk for raskt svar.

Forstår jeg deg riktig at hvis de kun har et hus de leier ut og det ikke går i "næring", så skal det utfylles direkte i skattemeldingen, men den muligheten finnes ikke enda i Periode og år? Men det vil det på senere tidspunkt før 31.5?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"