avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

12 % mva

Hvordan posterer jeg inntekt fra overnatting, der myndigheten har bestemt at det skal være 12% MVA? Den kategorien finnes ikke i kontoplanen

9 SVAR 9
Highlighted

Sv: 12 % mva

Hei

Normalt er 12% mva på overnatting.

Men på grunn av korona, så har myndighetene satt ned MVA på lav sats fra 12% til 6% i perioden 1. april til 31. oktober. Nå vurderer de å for lengre  denne perioden.

Det er årsaken til at systemet LAV sats bruker 6%

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei
Det stemmer helt sikkert. Men Dere har fremdeles ikke svart på spørsmålet: Hvordan posterer jeg inntekt fra overnatting, der myndigheten har bestemt at det skal være 12% MVA? Den kategorien finnes ikke i kontoplanen.
Jeg prøver å postere overnatting fra tiden FØR koronatiden.

Highlighted

Hei

Beklager.

Inntekt på overnatting bokføres på konto 3050 Salgsinnt. tjenester, avg.pliktig, lav sats. 12% i perioden 01.01.20 til 31.03.20, og 6% 01.04.2020)

Har du frokost eller mat inkludert i overnattingen bokføre det på konto 3030 Salgsinnt. handelsvarer, avg. pliktig, middels sats (15% MVA

Bokfører du bilag i perioden 01.01 til 31.03, så beregner Visma eAccounting 12% mva, fra 01.04 beregner Visma eAccounting 6% MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei
Nei det er ikke mulig.
Det kommer opp 6% MVA uansett hva jeg gjør, eller hvilken dato jeg bruker. 
I Visma Eaccounting finnes kun 3 valg:
Lav sats 6%
Middels sats 15%
Høy sats 25%
Det finnes ingenting i programmet som heter 12% MVA

Highlighted

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Så spørsmål om systemet må de på support svare på.

Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Det var Deres medarbeider på chat, som mente dette var riktig forum.

Highlighted

Hei

Beklager det.

Faglig forum er et forum for lover og regler.

Systemspørsmål er det support som svarer på.

Jeg testet i min eAccounting, og systemet beregnet 12% frem til og med 31.03.2020 og 6% fra 01.04.2020

Det kan være at tekstene kanskje ikke forandrer seg.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei

Jeg testet igjen, og det stemmer. Selv om det står 6%, så beregner systemet 12% MVA, på de riktige datoene.

Da har jeg fått svar, tusen takk!

MVH
Ronald

Highlighted

Hei

Så bra. Beklager at teksten er feil. Det kan jeg melde fra til de som utvikler systemet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen