Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

A-meldingendring med føring refusjon av sykepenger

Hei!

Hvordan kan jeg få endret en innsendt a-melding for å få ført inn refusjon av sykepenger.

Må refusjon av sykepengene føres på lønnslipp først?

Hva da med kontantprinnsippet med føring på rett måned?

Mvh Terje

9 SVAR 9

Re: A-meldingendring med føring refusjon av sykepenger

Hei Terje. 

Beklager sen tilbakemelding. 

For at refusjon av sykpenger skal være med på A-meldingen må dette være registrert på lønnslippen. Jeg forstår det sånn at lønnslippen det gjelder mangler dette. Står denne som betalt i eAccounting? Hva er utbetalingsdatoen? Jeg trenger å vite dette for å kunne hjelpe deg videre. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.  94331. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
CONTRIBUTOR *

Hei!

Jeg har fikset saken selv.

Ha en fin dag.

Terje

Ok. Godt å høre!

Ha en fin dag du og!

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.

Logget på saksnr. 94331.

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
CONTRIBUTOR **

Jeg lurer på det samme som Terje. Feks. hvis lønnsslippen som mangler dette står som utbetalt og det ikke er mulig å "makulere" den. Jeg får da ikke lov til å lage ekstra lønnsslipp med kun refusjonen -  fordi beløpet til utbetaling blir 0. Hva gjør man da?

Mvh. Lena

Highlighted
CHAMPION **

Jeg har også vært borti den problemstillingen da jeg en gang helt glemte å føre innbetalt OTP for måneden lønnsslippen gjelder. Det var ikke mulig å føre dette alene som tillegg etter opprinnelig lønnsslipp var bokført, fordi det ikke var noen utbetaling på tilleggs-lønnsslippen, så da måtte jeg legge på noe mer i lønn bare for å få noe å utbetale. Og jeg kan jo forstå hvorfor det er slik, siden systemet er opptatt av at lønnslippen skal ha gangen bokført->utbetalt->innrapportert. Det er helt greit å ha noen sperrer mot å gjøre ting som i 90 % av tilfellene er ufornuftig i systemet, men her vil jeg nok foreslå at Visma endrer dette til bare advarsel og at lønnsslipp i enkelte tilfeller kan hoppe over utbetaling, spesielt når det gjelder "etterføring" av faktisk innbetalt OTP og refusjon sykepenger på ny tilleggs-lønnsslipp til tidligere utbetalt lønn, siden å legge på noen kroner i lønn og betale ut det bare for å tekke systemet er hårete løsning. Å annullere/reverse hele den opprinnelige lønnsslippen er heller ingen pen løsning.

Takk Terje.  Vi er nok mange som støtter deg.  Jeg valgte å føre refusjonen på måneden etter, litt surt siden det da blir en annen termin, men det var ikke store beløpet.  Så her får vi håpe at Visma skjønner at de må gjøre en endring.

Hei,

Det har nå kommer funksjonalitet for å kunne kjøre negativ lønn i Visma eAccounting. Dette betyr nå at man både kan korrigere lønn som er utbetalt i form av at man kan kjøre lønnen i minus, samt at man kan kjøre annen lønn som blir negativ, som for eks. en egen lønnsslipp med OTP eller refusjon sykepenger, dersom man hadde glemt dette på forrige lønnsslipp. Vi håper dette kommer til nytte.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support 

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.

Husk at du må beregne og bokføre den arbeidsgiveravgiften som du skal ha refundert selv.  Systemet gjør ikke dette.   

Hei.

Det stemmer at det ikke beregnes arbeidsgiveravgift av lønnsarten Sykepenger refundert av NAV. Skal arbeidsgiveravgift refunderes må i tillfelle dette føres separat. Evt. spørsmål om hvordan dette skal bokføres kan postes på Faglig forum

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support. 128462. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support