avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Annulere faktura?

Hei

Jeg har en faktura som det ble feil på. Lagde umiddelbart kreditnota, og ny faktura. Er det mulig å annulere fakturaen? Den er ikke mottatt av leverandør. Har annuleringsmulighet på kredittnotaen, men ikke på selve fakturaen.

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Annulere faktura?

Hei Stian. 

På kundefaktura har du en funksjon som heter Annulere faktura. Denne sletter ikke fakturaen, men lager en kreditnota med samme fakturadato som fakturaen, og kjeder disse. På leverandørfaktura har man ikke denne funksjonen, og må gjøre dette manuelt. Se denne guiden for dette. Ettersom du har kreditert fakturaen står du kun igjen med kjeding (se nederst i artikkelen). 

Mvh,

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 110402. 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

Jeg har samme problem. Men jeg får ikke opp "annulere fakutra" og når jeg går inn på fakturaen så får jeg ikke valgt boksen for kreditnota, (den er der bare som skygge). Hvordan gjør jeg det da?

Highlighted

Hei Bjørn,

Dersom du ikke får opp valget "Annuller Faktura" kan dette tyde på at du enten har bankintegrasjon eller at du har registrert fakturaen som betalt i systemet. 

Har du bankintegrasjon må du opprette manuelt en ny kreditnota ved å trykke på Ny Leverandørfaktura. Her må du legge inn både leverandør samt fakturadato for at feltet for Kreditnota skal kunne markeres. Etter at du har bokført kreditnotaen vil denne legge seg under listen "Ubetalte Leverandørfaktura". Her kan du trykke på kreditnotaen og velge "Handling - Kjede". I feltet Bilagsdato legger du inn hvilken dato du ønsker at kjeding skal registreres. Søk opp fakturaen i feltet under Fakturanr. og velg Bokfør

Har du registrert fakturaen som betalt må du først angre betalingen via Kasse og Bank, før du kan følge stegene beskrevet over. 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community!

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support