Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Åpne stengt regnskapsår

I forbindelse med årsavslutning fulgte jeg veiledningen at årets overskudd skulle posteres til konto 2050 Annen egenkapital. Men så i siste punkt fremkommer det at man skulle beregne skatten av overkuddet slik at noe da skulle på ikke utlignet skatt og resten til post 2050... Da jeg gjorde ovennevnte postering fikk jeg denne meldingen: 

Regnskapsår 01.01.2018 - 31.12.2018 ble låst når årsresultatet ble bokført. Hvis du trenger å korreigere noe i dette regnskapsåret, kan du låse opp året i firmainnstillingene.

Denne opplåsningen finner jeg ikke. Hvordan gjør jeg det?

Jeg fikk laget et korrigeringsbilag med deling som nevnt over uten feilmelding, men når jeg sjekker regnskapet så har ikke posteringene endret seg.

Hvordan løser jeg dette?

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: Åpne stengt regnskapsår

Hei Knut,

Gå inn på Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger og se feltet Bokføring låst t.o.m. Har du avsluttet en regnskapsperiode vil feltet være utfylt med siste måned for avsluttet regnskapsperiode. Endre her til Ikke låst og Lagre.

Når det gjelder korringeringsbilaget du opprettet, hvilken dato ble benyttet? Har du lagt inn feil korrigeringsdato må du korrigere korringeringsbilaget, for deretter å korrigere opprinnelig bilag.

Legg spesielt merke til datoen som legges inn her.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support