avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Erlend Øverby
CONTRIBUTOR *

Årsavslutning, innsending til Altinn - feil på konsernforhold

av Erlend Øverby

Selskapet har eierandeler i to Startups med henholdsvis 90% og 50%. Dette er ført i kto 1300 Investeringer i datterselskap. Når jeg bruker Årsavslutningsmodulen, og prøver å sende data til Altinn, får jeg beskjed tilbake om: 

"Konsernforhold : Du har oppgitt at virksomheten ikke er mor i konsern, og kan derfor ikke ha beløp i posten Investeringer i datterselskap. Sjekk om beløpet skal stå i posten Investeringer i tilknyttet selskap." og 

"I balansen har du oppgitt beløp i post for investering i datterselskap, foretak i samme konsern, eller tilknyttet selskap."

Jeg finner ingen valg for å angi at vi er "Morselskap til Norsk virksomhet" under "Diverse informasjon/Konsernforhold" under Opplysninger. Jeg finner heller ingen andre menyvalg som kan være relevante, og hvor jeg kan oppgi denne informasjonen.

Hvordan registrerer jeg at vi har eierandeler i andre selskap, som gjør at Altinn vil akseptere vår innsending?

3 SVAR 3
Helge T
CONTRIBUTOR *

av Helge T

Hei, det virker ikke som Visma har løst dette. Jeg fikk samme feilmelding nå i juni-21, og har brukt lang tid på å finne hvor jeg kan angi "morselskap" - om det var noe jeg hadde oversett.

Mitt siste forsøk ble å huke av for "ikke komplett" før innsendelse til Altinn. Da ble innsendingen akseptert. Deretter gikk jeg inn i skjemaet i Altinn og huket av for morselskap og kontrollerte resten av opplysningene som var overført fra Visma eAccounting Skatt/Årsoppgjør. Dette ser ut til å "løst" problemet. Lykke til (noen måneder på etterskudd)!

Erlend Øverby
CONTRIBUTOR *

av Erlend Øverby

Fikk dette svaret fra support, som ikke løser problem med innsending til Altinn..

"Det finnes manglende støtte for konsernytelse i modulen men kan tipse om Årsoppgjør - Årsregnskap - Noter kan du velge å legge til noten Konsern, datterselskap." 

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Erlend,

Takk for at du tok kontakt.

Denne saken er eskalert og en kollega av meg jobber med å undersøke ytterligere. Så snart vi vet noe mer så vil du få beskjed. 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager