avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Årsavslutning

Vi har opprettet et regnskapsår som går fra 010814 til 311215 istedet for til 311214.

Går det å endre dette etter vi har startet å bokføre?

Det er bokført utgående fakturaer på Januar 2015, må disse tilbakeføres?

5 SVAR 5

Re: Årsavslutning

Hei

Det er dessverre ikke mulig for deg nå å sette året tilbake til 31.12.2014. Dette fordi det er opprettet bilag på 2015. Man kan ikke flytte start/stoppfdatoen på et regnskapsår forbi bokførte bilag. Det vil ikke hjelpe å kreditere disse fakturaene da det uansett blir liggende bilag på 2015.

De tekniske alternativene for deg er:

- Nullstille hele eAccountingkontoen og begynne på nytt. Da bil absolutt alle bilag, kuner, artikler og alle registreringer osv. borte.

- Endre året så langt tilbake som mulig. 1.påfølgende måned etter det er gjort registreringer i 2015. F.eks. 1.februar.

- La det være slik det er nå.

Hva som er best for dere kan jeg dessverre ikke svare på da jeg ikke er regnskapsfører.

Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen.

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei jeg ser i spørsmålet over at du har skrevet at året kan endres tilbake. Går det an å endre tilbake til 31.12.2015? Har gjort mange korrigeringer som jeg gjerne skulle ha slettet.

Mvh Heidi

CONTRIBUTOR *

Hei,

Jeg har gjort åravslutning for 2015. Er i ferd med å gjøre næringsoppgave og selvangivelse for 2015. Ser nå at jeg har gjort noen feilposteringer som har resultateffekt. Er det mulig å få "åpnet" 2015 for å gjøre nødvendige korrigeringer og ny årsavslutning? Jeg har ført diverse bilag i 2016. Hvilke andre alternativer har jeg om det ikke er mulig å "åpne" 2015? 

Mvh Bjørn

Hei Heidi.

Hvis du ikke har bokførte bilag med senere dato enn 31.12.15 kan du endre regnskapsåret tilbake til dette. Har du bokførte bilag med senere dato anbefaler jeg å høre med en regnskapsfører om hva som best å gjøre. Se nederst på denne siden for alternativer til dette. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.

Logget på saksnr. 110448.  

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support

Hei Bjørn.

Det er mulig å åpne 2015 hvis dette er låst for bokføring. Gå til Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger og endre valget for Bokføring låst tom. (endre f.eks til Desember 2014). Gjør deretter nødvendige korrigeringer i 2015. Se guide for dette her. Husk å reversere bilaget med Bokføring av årets resultat og føre det på nytt til slutt. 

Vil ellers anbefale guiden vår for årsavslutning. Denne finner du her

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 110454.

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support