Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Årsvslutning, Bokføring av årets resultat

Hei! 

Jeg fører regnskap for en forening, og skal avslutte et regnskapsår og bokføre årets resultat fra inntekts/kostnadskontoene over på årsresultat og til Annen EK.  

Jeg får ikke tilgang til bokføringsforslaget "Bokføring av årets resultat" , i følge chatten er dette fordi det ikke er bokføringsforslag for foreninger. Jeg trenger derfor å få vite hvordan jeg fører dette manuellt uten at alle tallene forsvinner fra Resultatrapporten min. Når jeg nå fører manuellt fra Inntekt/kostnad til resultat, forsvinner alle postene fra resultatrapporten . Resultatrapporten med alle inntekter og kostnader er et viktig økonomisk verktøy som jeg gjerne vil beholde. Jeg blir ikke klok på hvordan jeg kan unngå dette, da alle  artikler om årsavslutning her inne henviser til bokføringsforslaget Bokføring av årets resultat. 

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: Årsvslutning, Bokføring av årets resultat

Hei Kristine,

Det er helt korrekt at bokføringsforslaget Bokføring av årets resultat ikke vises ved føring for en forening. https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Arsavslutning/ta-p/28765

Skal du føre mellom årsresultatskonto og annen egenkapital kan benytte følgende modell:

For enkeltpersonsforetak (DA og Forening kan bruke den samme)
a. Overskudd skal føres D 8800 og K 2050
b. Underskudd skal føres D 2050 og K 8800

Ettersom det er kun 8800 av resultatkontoene som påvirkes vil ikke resultatet for perioden "forsvinne" ved føring av årets resultat.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support