avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Henning1968
CONTRIBUTOR *

Artikkelregistrering - Beregning av margin

av Henning1968

Jeg er ny eAccounting bruker og representerer et idrettslag som ikke er mva-pliktig. Skal registrere artikler laget selger i kiosk som blant annet består av varer vi har kjøpt inn. Siden vi ikke er mva-pliktige velger jeg varer mva fritt under artikkelkontering og salgspris inkl.-/ekskl. mva blir da lik.

Under "Beregning av margin" så har jeg kun valget å legge inn pris på artikkelen ekskl. mva. Siden jeg betaler mva når jeg kjøper varene inn så blir jo da DB-beregningene i kr og % feil. 

Hva skal/bør jeg gjøre? Bare se bortifra at ledeteksten i marginberegningen sier pris ekskl. mva og likevel legge inn prisen jeg betaler inkl. mva? 

I tilfellet med denne artikkelen som er en flaske brus så har jeg også pant som jeg betaler ved innkjøp. For å unngå å måtte registrere 2 artikler, brus og pant, så tenkte jeg å inkludere alt dette i innkjøpsprisen for å få et riktig bilde av marginene i artikkelfeltet. Kanskje dumt tenkt å ikke ha en egen artikkel for pant, ser jo at de fleste butikker som selger brus/flasker har et eget punkt for pant men de er jo avgiftspliktige og det er forskjellige avgiftsnivåer på brus og pant (15% og 0%) så kanskje det er lurest å lage en artikkel pant likevel. Noen som har noen tanker om dette? 

1 SVAR 1

av André Lauvland

Hei Henning!

Du skal ikke registrere MVA på innkjøp når du ikke er MVA-pliktig.

Så da er det like greit å opprette artikkelen med brus + pant i samme.

Mvh.

André Vatne Lauvland

Team Manager Customer Care