Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Avklaring - bankintegrasjon vs import av kontoutdrag

Har en liten usikkerhet omkring riktig måte å føre oppgjør fra betalingstilbydere(vipps, izettle, vbb osv.)

Jeg har ikke bankintegrasjon, men importerer bankutdrag fra SMN1.

Leting på forum og veiledninger gir meg egentlig ikke noe godt svar(mulig jeg ikke har funnet det), men beskrivelser angir føring med eller uten bankintegrasjon.

Når jeg så skal føre feks oppgjør fra Vipps, og har allerede importert kontoutr. fra gjeldende periode. Får jeg en melding/varsel hvis jeg forsøker å opprette manuelt billag gjennom regnskap/bilagsoversikt.

Forsøker derfor å opprette fra "kasse og bank/(bankhendelse xxxx)søk", men der får jeg følgende valg for bokføringshendelse:

• Betaling av kundefaktura
  • Betaling av kreditert leverandørfaktura
  • Øvrig innskudd
  • Overføring mellom egne konti
  • Importert billag

Så hva blir fremgangsmåten for "riktig" føring?

5 SVAR 5

Sv: Avklaring - bankintegrasjon vs import av kontoutdrag

Hei Trondert,

Hvordan du skal avstemme hendelsen varierer helt ut i fra hvilken type transaksjon det er snakk om. Er det betaling eller tilbakebetaling bruker man "bet av kundefaktura eller tilbakebetaling av levfaktura". Dette krever at man har en faktura å knytte det opp mot. 

Øvrig innskudd/uttak gir deg muligheten til å velge selv hvilken hovedbokskonto det føres på. Enten ta i bruk et av bokføringsforslagene som ligger inne eller bruk "egen kontering" og legg inn ønsket kontoer. 

Legger ved noen artikler som blant annet viser bokføring av betaling med gebyr, som med vipps. Samt artikler angående øvrig uttak/innskudd. 

Bokføre betaling fratrukket gebyr 

Øvrig innskudd 

Øvrig uttak 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning

Mvh Fredrik Eskeland, eAccounting support
CONTRIBUTOR *

Takk for svar, men finner ingen "øvrige uttak" i nedtreksvinduet.

Har kun de som står i mitt opprinnelige innlegg.

CONTRIBUTOR *

Og finner ikke noe spesifikt om kvitteringer som kommer via "Scanner".

Føres via kasse/bank, evt. hvordan, eller ta de igjen gjennom bildevedleg  og lage billag derifra?

Highlighted

Hei,

Øvrig uttak er bare et alternativ når det er snakk om et beløp i minus og Øvrig innskudd når det er snakk om et beløp i pluss. Alternativene vil variere litt utifra om det er penger inn eller penger ut. Hvis alternativet du ønsker ikke kommer opp så kan du "endre hendelse" og forandre fra f eks "penger inn" til "penger ut" så vil du få frem alle alternativer knyttet til utbetaling istedenfor innbetaling. 

Jeg legger med en artikkel som forklarer litt angående innkjøp med kvittering. Men du kan selv velge om du vil bokføre innkjøp via kasse og bank eller laste dem opp under innkjøp - bildevedlegg. 

Innkjøp med kvittering 

Mvh Fredrik Eskeland, eAccounting support
CONTRIBUTOR *

Hvis jeg fører via innkjøp - bildevedlegg, blir de automatisk matchet med hendelsen som er importert til kasse/bank?

Jeg har ikke mulighet til å endre "penger inn" i "endre hendelse", valget er grået ut, så får ikke frem nedtreksvinduet.