avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

EspenS
CONTRIBUTOR ***

Avskrivning ifm salg av firmabil

av EspenS

Hei, har nylig solgt firmabilen, og i firmainnstillinger har jeg satt at avskrivninger utføres årlig.

Bilen er derfor sist avskrevet 31.12.2020. Et halvt år senere er reell verdi lavere. Må jeg avskrive før jeg oppgir at bilen er solgt? I så fall snur jeg et lite tap til en liten gevinst, i regnskapet.

Men endrer jeg avskrivning nå til månedlig, og forsøker å avskrive bilen, så blir første periode 01/2021 - som er en låst periode. Kan jeg uten videre låse opp den låste perioden?

Eller kan jeg gå rett til Eiendeler > Handling > Selg eiendel, uten å måtte bry meg med avskrivning midtveis i året?

Mvh Espen

11 SVAR 11
EspenS
CONTRIBUTOR ***

av EspenS

Takk for raskt svar. Nå har jeg åpnet perioden fra etter desember 2020, og gjort avskrivninger til og med juni.

Men når jeg velger Handling > Selg eiendel og angir salgsdato 14/6 og salgssum, får jeg denne feilmeldingen:

"Den bokførte verdien kan ikke endres på valgt dato. For å korrigere bokført verdi tilbake i tid, må alle transaksjoner registrert etter ønsket dato angres. Du kan angre transaksjoner ved å velge Historikk i eiendelslisten."

Betyr det at jeg må angre avskrivningen for juni?

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Espen,

Kan du teste å angre avskrivningen for juni?

Dette kan du gjøre ved å gå til Regnskap - Eiendeler - klikk på eiendelen det gjelder deretter på Historikk. Her vil du få valget Angre når du klikker på  avskrivningen for juni.
Valgte du forresten juni 2021 eller 2020 som salgsdato?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
EspenS
CONTRIBUTOR ***

av EspenS

Hei, jeg dobbelt-sjekket, og ser jeg valgte rett måned: 14.06.2021 som salgsdato.

Forsøkte nå å angre avskrivningen for juni, og da gikk 'Selg eiendel' gjennom uten feil! 🙂

Men, gevinsten er nå automatisk ført på konto 3800 uten å ha gitt meg anledning til å ta høyde for nedskrivning av pantelånet som var knyttet til bilen. Hvordan "knytter jeg dette sammen" slik at gevinsten blir ført korrekt?

Mvh Espen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt, Bilen på konto 1230 Biler er ikke koblet opp mot lånekontoen.

Innbetalingen fører du slik kjøper betalte ut lånet:

Debet 1920 Bankinnskudd

Debet 22xx Låne konto

Kredit 3800 Salgssum anleggsmidler

Innbetalingen fører du slik hvis du betaler ut lånet:

Debet 1920 Bankinnskudd

Innbetalingen fører du slik kjøper betalte ut lånet:

Bilag 1

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 3800 Salgssum anleggsmidler

Bilag 2

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 22xx Låne konto

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

EspenS
CONTRIBUTOR ***

av EspenS

Strålende - tusen takk for hjelpen begge to! 🙂

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Så fint å høre. Bare hyggelig å kunne hjelpe 😊

Ha en fortsatt strålende sommer!

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig. Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Du skal avskrive til og med den måneden du selger eiendelen, så i ditt tilfelle skal du avskrive til og med 30.06.2021.

Har du gjort avskrivninger fra juli eller senere i 2021, må disse avskrivningene annulleres.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

EspenS
CONTRIBUTOR ***

av EspenS

Som nevnt har jeg kun "gjort avskrivninger til og med juni". Men jeg får altså den feilmeldingen. Hva kan være galt?

av Jørn Karlsen

Hei

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Dette blir da et tekniske spørsmål, Så flytter jeg ditt innlegg til support som vil svare deg.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Du må endre innstillingene til å gjøre avskrivninger pr. måned.

Gå til Innstillinger - Bokføringsopplysninger, og endre til månedlig avskrivning.

Så skal du avskrive bilen til og med den måneden du selger bilen.

Er perioden låst, går du til Innstillinger - Bokføringsopplysninger, og låser perioden desember 2020, slik at alle periodene i 2021 er åpne.

Så kan du gå til eiendelen, velge selge eiendel og legge inn dato og salgsprisen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen