avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Adele
CONTRIBUTOR **

Avskrivning

av Adele

Hei. Beklager jeg rotet til. Det er første x jeg er inne på et slikt forum. Jeg fikk ført etter ditt svar. :  )

Nå er det avskrivning. I mitt Visma regnskap for 2019 ( ført av regnskapsfører, min første x å føre selv i år) ligger den en datamaskin. Han har ikke lagt den inn i Eiendom. Jeg tenker å avskrive den helt i 2020 regnskapet. Hvordan gjør jeg det? Jeg trenger med  teskjeer, er du snill.  

Et spørsmål til;  Jeg har noen kort-uttak fra firmakonto som er private ting. Hvordan fører jeg det? 

Noen gode tips på video etc for hva jeg gjør videre etter dette, -  alt er ført når dette er gjort. Årsoppgjøret? Overføring til skattemelding?   Adele

10 SVAR 10

av Jørn Karlsen

Hei

Kjøp av PC over kr. 15.000,- skal avskrives over 3 år.

Så du tar Kjøpesummen del på 36 mnd (3 år)

Da skal du avskrive kr. 455 pr. måned.

Føringen blir slik:

Kredit 1280 Kontormaskiner o.l. (saldogruppe a)

Debet 6010 Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar

Legger du inn PC under Regnskap - Eiendeler, så kan du automatisk føre avskrivningene, ved å gå på Eiendelen, Handling - Avskrive eiendel. Da blir dette bokført automatisk.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Takk for svar!  Når jeg legger Mac´n inn i eiendom, hvilken verdi skriver jeg inn?  Den kostet meg kr 16 395 mai 2019. 

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Laster opp hva jeg har gjort før lagret, om det ser ok ut?

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Ikke helt ferdig. Jeg har forstått at computere, i følge Skatteetaten, har kortere levetid enn 3 år, kan jeg da avskrive hele beløpet? Trykker jeg da på utrangere? Og så, du må være så snill å fortelle meg hvor jeg går inn for å bokføre dette. XX Adele

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Uff. Ikke så lett dette. Det jeg ser jeg må forandre er dato for siste avskrivning i Eiendom. Hvordan forandrer jeg dato. Det skal vel stå 31.12.2020 der?  Adele

av Jørn Karlsen

Hei

Ikke så lett å svare på når du ikke skriver hvor du er i systemet, under eiendeler i Visma eAccounting eller i Visma eAccounting skattemodul.

Dette er et teknisk spørsmål, Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler.

Derfor flytter jeg ditt innlegg til Support som svarer på tekniske spørsmål og hvordan du bruker systemet.

Du er hjertelig velkommen tilbake til Faglig forum, hvis du skulle ha noen faglige spørsmål.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Tusen takk for klart svar!  

av Jørn Karlsen

Hei

PC har minimum avskrivnings pr på 3 år. Så du kan ikke avskrive hele beløpet

Velger du handling og Avskrivning, får du automatisk avskrivning etter 3 år som du har lagt inn.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Adele
CONTRIBUTOR **

av Adele

Ok. Jeg fikk det til og kontoene kom opp., men jeg har klart å føre to x. Hvordan får jeg fjernet den ene føringen?  

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er helt korrekt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen