Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Avstemming av kto. 1500 pr. 31.12.18 mot Kundereskontro rapport viser avvik.

Jeg forundres over at regnskapssystemet Visma eAccouting Smart kan gi et slikt resultat.

Har brukt Manuelt bilag ved avskrivning/tapsavsetning kunder pr 31.12.18. Debet 7830 kredit 1500 med kundereskontro 10 xxx. Ved avstemming av saldo 31.12. hovedbok kto 1500 mot kundereskontro rapporten er det avvik. Saldo kundereskontro er større enn hovedbok konto 1500. Min analyse viser at flere bilag ikke er kreditert kunden.

Ved purring og inkassovarsel til kunde er slike avvik problematiske.

Jeg ønsker en forklaring på hvordan slike avvik kan unngås.

Mvh

Bjarne Petersen

2 SVAR 2
Highlighted

Sv: Avstemming av kto. 1500 pr. 31.12.18 mot Kundereskontro rapport viser avvik.

Hei!

Og beklager sent svar!

Spørsmålet ditt har nok havnet litt feil, du må nesten spørre i brukerdiskusjonen for Visma eAccounting isteden.

Jeg ser for øvrig at du har ubesvarte spørsmål hos eAccounting, derfor har jeg tatt kontakt med de og bedt de om å prioritere dette.

Ha en fortsatt fin dag.

Sv: Avstemming av kto. 1500 pr. 31.12.18 mot Kundereskontro rapport viser avvik.

Hei @Bjarne og Emil 

Årsakene til differansen kan være forskjellige ting, men her antar jeg årsaken er at føringen ble utført før en sperre på reskontroføring ble implementert som gjør at bare kasse- og driftskontoer kan brukes til å betale fakturaer. Sperren kom inn for å forhindre slike differanser. Isåfall må det orginale bilaget korrigeres, og føres på nytt med 19xx konto som mellomledd. F eks 1500/1900 og 1900 mot 7830. 

Hvis det gjelder en vanlig faktura som ikke er reskontroført så skal det være et alternativ for å tapsføre under handling som skal brukes. 

Her er det beste hvis du har mulighet til å ta kontakt med oss på 45 50 61 50 slik at vi kan se litt nøyere på det for mer konkret svar. 

Mvh Fredrik Eskeland, eAccounting support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community Smilefjes glad