avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR ***

Bankintegrasjon DNB krasjer - Visma jobber med saken, sier DnB

(03.07.19) Bokførte inngående fakturaer overføres nå ikke korrekt til DnB og utbetalingene går ikke som de skal.  Det gis ikke noe varsel i DnB eller Visma om at ting ikke fungerer - det må oppdages.

"Vi anbefaler at betalingsoppdragene legges inn manuelt", sier DnB. (Det vil si legg dem inn manuelt og håp at de ikke går automatisk i tillegg).

Nå hadde det passet fint med en beskjed fra Visma om hva som skjer, hvordan overførte betalingsoppdrag som har feilet kan gjenfinnes/identifiseres -  og når dette er i orden igjen.

10 SVAR 10

Sv: Bankintegrasjon DNB krasjer - Visma jobber med saken, sier DnB

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎04-07-2019 16:59 )
Hei,

Det er riktig at vi de siste dagene har hatt problemer med avviste betalinger fra Visma eAccounting til DNB. Dette skyldes en feil i rekkefølgen betalingsfilene har blitt sendt fra eAccounting til DNB da hver enkelt betalingsfil har et såkalt "sekvensnummer" tilknyttet betalingen. 

Feilen ble sammen med DNB identifisert i går, og feilrettet i går kveld. Det ble så i dag 4/7 sluppet en ny versjon som har fikset feilen slik at rekkefølgen på betalingsfiler f.o.m 4/7 igjen er riktig ift dette sekvensnummeret.

Vi har oversendt en liste med kunder som har vært i kontakt med oss som har fått sine betalinger avvist, slik at DNB kan sette riktig forventede sekvensnummer på neste betalingsfil fra Visma eAccounting. Dette vil de være ferdig med rundt lunsj, 5/7 (ca 12:00). Så vi anbefaler å avvente sending av nye betalinger til etter fredag kl 12:00.

Dersom du skulle oppleve at betalinger til DNB igjen avvises pga "feil i sekvensnummer" - må du kontakte 
DNB Kundesenter Bedrift for å få de til å nullstille "sekvensnummer telleren" i nettbanken. Betalinger sendt til DNB f.o.m 4/7 (ettermiddag) skal da gå gjennom og må sluttgodkjennes i nettbanken, disse slipper du å legge inn manuelt. 

Vedrørende avviste betalinger fra før 4/7, må disse dessverre legges inn manuelt til betaling i nettbanken. Tidligere sendte og avviste betalinger vil ikke bli sendt på nytt, og dermed heller ikke komme til dobbel betaling. Avstemming av disse vil så skje ved forfallsdato og når kontoutskriften mottas tilbake i Visma eAccounting for avstemming og man vil da måtte avstemme disse manuelt mot "Ubetalte leverandørfakturaer". 

Vi beklager den ulempen dette har medført for våre berørte kunder.

Skulle det være ytterligere spørsmål, vennligst kontakt support.

Hilsen
Jan Helge Eikrem, Product Manager

Dette er fortsatt ikke i orden i dag, 5/7.

Fakturaene overføres èn og èn, og halvparten feiler pga. feil i sekvensnr.

Dette kan midlertidig løses ved å slå av kontroll på sekvensnr i nettbanken, men håper dere får rettet dette snarest.

Den beste løsningen hadde vært om fakturaene først ble overført ved enten at man ber om det, eller om man ikke ber om det selv, at de overføres ved utlogging. Det er unødvendig og uoversiktlig at det alltid blir så mange filer.

Jens-Petter

Hjem og hageservice.

Hei Jens-Petter,

For deg (og andre) som fortsatt skulle oppleve feil med betalingene pga feil i sekvensnummer, må dere nå kontakte DNB Kundeservice Bedrift, slik at banken kan nullstille sekvensnummer telleren i nettbanken. Når dette er gjort hos banken, skal betalingene gå riktig gjennom.

DNB Kundeservice Bedrift - tlf.nr 915 04 800

Vi beklager igjen problemene dette har medført.

Hilsen,

CONTRIBUTOR ***

Dette er fortsatt ikke i orden. Vi er daglig i kontakt med DnB som ber oss endre siffere i  "sekvensteller", og da får vi et par betalinger gjennom før det feiler igjen neste dag...  Dette er uholdbart. Tjenesten burde vært tatt ned og vi som er berørte fått skikkelig info om når ting kan tas i bruk igjen. 

Hei igjen,
Dette er ikke et problem for alle kunder med DNB bankintegrasjon, så dermed kan vi ikke ta ned tjenesten. Så for de som fortsatt opplever problemer med integrasjonen nå i ferien, må vi be om at du kontakter vår supportavdeling, support.eaccounting.no@visma.com slik at vi kan opprette et saksnummer på ditt selskap for å kunne se nærmere på problemstillingen for det enkelte selskap og integrasjon.

Hilsen
CONTRIBUTOR ***

Vi opplever at noen (nå og da) automatiske betalingsoppdrag med status Sendt til banken for betaling - ikke overføres til DNB. Visma support peker på DNB, som på sin side har problemer med å finne ut av det fordi filene ikke er mottatt. Vi oppdager ikke feilen før leverandørfakturaer forfaller uten å bli betalt. Deretter må vi betale hver enkelt manuelt...

Hvis man ikke kan stole på at leverandørfakturaer sendes til banken som de skal, er det da mulig å få en type varsling om at filene ikke blir overført som de skal? Som trigges Feks ved at sendesiden reagerer når mottakersiden ikke svarer med en bekreftelse? 

Hei @Tommy Stubsveen,

På generelt nivå skal de komme varsel i Visma eAccounting på faktura om de ikke går gjennom til banken. Denne meldingen skal i så tilfelle være, "Avvist fra bank". Ift ditt tilfelle @Tommy Stubsveen - skal vi selvsagt se nærmere på din sak, men jeg trenger da informasjon om hvilket firma dette gjelder og evnt om du har en opprettet supportsak hos oss, ticket nr?

Send meg gjerne en mail direkte, så skal vi se nærmere på saken din og undersøke hvor det feiler. Min e-post, jan.helge.eikrem@visma.com 

Hilsen,

CONTRIBUTOR ***

Hei takk for svar. 

Jeg får ingen feilmeldinger, betalingsoppdraget/leverandørfakturaene det gjelder står merket med "Sendt til banken for betaling " som normalt.

Jeg har tatt opp dette med DNB support (Saksnr:10277858) . De sier filene ikke er mottatt.
Jeg har tatt opp dette med Visma support. [Ticket 1361819) De sier filene er sendt.
Begge ber meg formidle respektives svar til den andre...

Hei igjen @Tommy Stubsveen 

Takk for ticket nr - Jeg ser på saken videre med vårt utviklingsteam og kommer tilbake til deg.

Hilsen,

Jan Helge

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Takk for oppfølging på telefon i dag.