Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Bankintegrasjon SP1 OCR og/eller kun Cremul?

Jag fakturerer med KID og har bankintegrasjon mot SP1. Bankens tilbakemelding er at eAccounting ikke kan lese inn rene OCR-filer fra banken. For å kunne få innbetalinger med KID inn i regnskapssystemet var det derfor nødvendig å legge til CREMUL tjenesten. Dette resulterer i at det blir dobbelt opp med gebyr (både for en OCR avtale og en Cremul avtale). Betyr dette at jeg ikke trenger OCR avtalen med banken?

9 SVAR 9

Sv: Bankintegrasjon SP1 OCR og/eller kun Cremul?

Hei Sylvia,

eAccounting skal være mottagelig iht. innlesing av OCR-filer fra banken ved bankintegrasjon, så lenge kunden sin avtale inneholder modulus 10 med 8-siffret KID-nummer. eAccounting støtter ikke CREMUL-avtale med banken så her har du nok blitt feilinformert.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR **

Merkelig - du mener jeg ikke har bruk for Cremul, men her er deler av informasjonen fra SP1:

"Etter denne dialogen vi hadde i oktober har kommet frem at Visma eAccounting ikke kan lese inn rene OCR-filer. For å kunne få innbetalinger med KID inn i regnskapssystemet er det nødvendig å sette på en ekstra tjeneste som heter CREMUL. Cremul-filene inneholder alle innbetalinger, både med og uten KID. Filen blir sendt til Visma i et format som heter camt.054c som er ISO20022-format, det eneste Visma eAccounting benytter seg av. "

Skal jeg tørre å si opp Cremul avtalen og tru det ruller videre??

Hei igjen,

Jeg skal kontakte banken direkte og vil sende deg en e-post når jeg får et svar fra dem.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR **

Supert! Hvis du trenger mer info fra meg så gi meg beskjed. Det kjedelige her er at kunden må betale dobbelt med gebyr, både for OCR og Cremul. Cremul er bare noe banken har lagt på i tillegg da de mente det måtte til for bankintegrasjon. Det er aldri bestilt.

CONTRIBUTOR **

Hei. Jeg har en tilsvarende problemstilling. Etter bankintegrasjon (som stort sett funker) hender det at innbetalinger ikke blir lest. I går fikk jeg høre fra visma-chat at eaccounting ikke leser cremul, og at årsaken kan være en feil fordi spb1 produserer både ocr.txt og cremulfiler. Men det står jo andre steder at eaccounting bruker autopay, ( https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Bankintegrasjon-SpareBank-1/ta-p/17472...) og at Autopay " AutoPay behandler alle typer innbetaling" ( https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-AutoPay/Hvordan-velge-OCR-Cremul-eller-quot-Cremul-pl... ) Hva er helt riktig oppsett i banken - og kan spb1 få beskjed om det? 

CONTRIBUTOR **

Og nå fikk jeg følgende melding fra Spb 1: Visma eAccounting sitt oppsett (som er laget av Visma), er da å sette opp Cremul til Visma på alle innbetalinger i tillegg til OCR avtalen. Dette er satt opp korrekt på din avtale ihht teknisk oppsett vi har fått fra Visma.

CONTRIBUTOR **

Men med Cremul tjenesten i bruk så burde det ha kommet inn litt mere informasjon i eAccounting Kasse Bank enn følgende på innbetalinger(dette er innbetalinger uten KID)

Ingen tilhørende bokføringshendelser funnet

CONTRIBUTOR **

Enig i det, cremul skal vel ta med mer info. Jeg er 99% sikker på at det var informasjon i høst om en innbetaling uten KID fra landbruksdirektoratet. Men mitt største problem nå er at Visma ikke svarer, og banken sier de har lagt opp slik Visma har beskrevet. 

CONTRIBUTOR **

@Petter Lippestad:Jeg fikk i går ettermiddag beskjed fra en av teknikerne hos Visma om at Visma støtter cremul i bankintegrasjon mot Spb1, men ikke mot DnB. 

Jeg synes noen i Visma bør få ut slik informasjon her på dette forumet, slik at det ikke ligger feilinformasjon her! Synd om noen sier opp cremul-avtale med Spb1 dersom denne er nødvendig for bankintegrasjon (noe jeg antar at den er).