avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder

Behandling av manuelt reskontroførte faktura

Har ifm med overgang til Visma eAccounting lagt inn inngående balanse på utestående faktura på konto 1509 og manuelt reskontroført disse på konto 1500 som beskrevet i denne guiden:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eA...

Disse er balansert mot konto 2050.

Ettersom jeg har ett fordringsselskap som krever inn utestående faktura har jeg lagt inn utestående som noen få faktura i stedet for mange små.

Ila av året er det noen av disse fakturaene som er blitt delvis betalt og registrert med K1500/D1920. Av disse fakturaene er det igjen noen hvor (deler av) utestående beløp skal krediteres eller tapsføres. Dette lar seg ikke gjøre fra menyen under Salg > kundefakturaer for manuelt reskontroførte faktura (som er delvis betalt), slik det lar seg gjøre for faktura opprettet i systemet.

Har da følgende problem:

1: Tapsføring

Har behov for å tapsføre deler av en utestående faktura. Dette tenkte jeg å gjøre med K1500/D7830 (Konstanterte tap på fordringer).

Får da følgende feilmelding: «En faktura kan kun bokføres som betalt mot en kasse- eller bankkonto.»

2: Kreditering

Har behov for å kreditere deler av en utestående faktura. Siden det ikke lar seg gjøre å kreditere en manuelt reskontroført faktura (som er delvis betalt) under Salg > Kundefakturaer blir jeg nødt til å gjøre dette på annet vis.

Det er mulig å lage en ny kreditnota mot samme kunde i systemet, men da vil jo fortsatt hele den gamle fakturaen stå som ubetalt?

Jeg trenger da en måte å gjøre dette manuelt som ikke ender med feilmeldinger.

3: Triksing med kreditering

Tenkte først at det kunne la seg gjøre å kreditere en faktura ved å føre K1500/D2050.

Fikk da følgende feilmelding: «En faktura kan kun bokføres som betalt mot en kasse- eller bankkonto.»

Forsøkte så å omgå systemet ved først å registrere fakturaen som betalt ved å føre K1500/D1920 for deretter å redusere egenkapital ved å føre K1920/D2050. Det lot seg ikke gjøre i ett bilag, men i to.

Da klarte jeg å kreditere på feil faktura. Ønsker da å legge inn igjen beløpet på fakturaen jeg har kreditert feil, men får ikke lov til å føre K1920/D1500.

Får da følgende feilmelding: «Det har oppstått en feil som har blitt logget. Lukk programmet og forsøk igjen. Dersom du trenger bistand for å komme videre, vennligst kontakt supportsenteret med tidspunkt for meldingen samt en kort beskrivelse.» (Skjer det samme hvis jeg logger inn og prøver igjen).

Det er antagelig uansett feil å kreditere ved å fjøre K1500/D2050, da dette vel også skal påvirke resultatet.

Er det noen måte å få rettet opp dette igjen?

9 SVAR 9

Re: Behandling av manuelt reskontroførte faktura

Ettersom det er fordringsselskapet som sender faktura og holder oversikt over disse i sitt system valgte jeg å ikke reskontroføre beløpene i mitt regnskap. Da trenger jeg kun å forholde meg til rapportene fra dem og kunne forenkle veldig ved og benytte konto 1509 i mitt regnskap.

For å gjøre dette måtte jeg nullstille firma og føre hele regnskapet på nytt.

Mot 1509 var det uproblematisk å føre transaksjonene slik jeg ønsket. Problemen er da løst for denne gang, men det virker til å være mer begrensninger for hva man kan gjøre i systemet med manuelt reskontroførte faktura ift fakturaer generert i systemet.

For manuelt reskontroførte faktura mangler fler av valgene på Handling knappen under Salg > Kundefakturaer som man har for fakturaer generert i systemet. For fakturaer generert i systemet er det uproblematisk å både lage faktura, delbetale, kreditere og tapsføre deler av beløpet på samme faktura.

For ordens skyld gjør sysemet følgende som ser veldig ryddig ut i tilfellene over:

1. K1500/D7830 (Konstanterte tap på fordringer).

2. K3100/D1500

3. Det ble riktig ift resultat ved å bruke K3100 som forklart over, men det burde være mulig reversere en transaksjon det er mulig å lage, selv om denne transaksjonen i seg selv kanskje er veldig spesiell.

Det er litt irriterende at systemet gjør ting jeg ikke får lov til å gjøre manuelt når det ikke er mulig å gjøre disse tingene ved å bruke knappene i systemet på manuelt reskontroførte faktura .

Hei Elisabeth. 

1. Manuelt reskontroførte fakturaer har dessverre ikke funksjonen Tap på fordring. Jeg skal melde inn dette som et ønske om forbedring. For å komme rundt dette må du først registrere innbetaling på beløpet. Deretter må du lage et nytt bilag som korrigerer dette. Se vedlegg for eksempel. Merk at fakturaen i eksemplet hadde 25% mva. For å føre manuelt på 7830 må du gå inn på Innstillinger - Kontoplan - markere 7830 - Rediger - fjerne haken for Lås for manuell kontering.  

2. Det er dessverre ikke mulig å kreditere en manuelt reskontroført faktura direkte. Man kan riktignok opprette en frittstående kreditnota og deretter kjede denne med fakturaen. Oppretting av manuelt reskontroført kreditnota gjøres på samme måte som ved faktura, men beløpet på fakturaen legges inn med minustegn foran. Etter å ha bokført denne må den kjedes med fakturaen. Dette gjøres ved å markere kreditnotaen og velge Handling - Kjede - velg fakturaen - Bokfør

3. Som nevnt over må det opprettes en egen kreditnota, og deretter kjede denne med fakturaen. Man får dessverre ikke bokført fakturaen som betalt/kreditert mot andre kontoer enn kasse eller bankkontoene registrert på Innstillinger - Kasse og Bankkonto. Skal den bokføres som betalt mot andre kontoer må man først bokføre fakturaen som betale fra en av disse, for deretter lage et eget bilag som korrigerer dette. 

Du skriver at du klarte å kreditere feil faktura. For å reversere betalingen du gjorde på feil faktura (første steg av krediteringen) må du først opprette en kreditnota tilsvarende fakturaen som ble betalt. Etter å ha gjort dette må du markere kreditnotaen og velge Handling - Registrer betaling. Betal denne med samme dato som fakturaen ble betalt.  For å korrigere det andre steget, bilaget med K1920 / D2050, gå til Regnskap - Bilagsoversikt - finn bilaget - marker dette - velg Handling - Korriger bokføring. Kryss av for alle boksene på venstre side og klikk Bokfør. Til slutt må du opprette fakturaen på nytt (den som ikke skulle vært kreditert). 

Hvis fordringsselskapet reskontrofører fakturaene, og du ikke trenger å gjøre dette, høres det praktisk ut å føre disse på 1509. Jeg skjønner riktignok at du mener manuelt reskontroførte fakturaer burde ha samme funksjonalitet som vanlige fakturaer. Jeg skal melde inn dette til utviklingsavdelingen.  Grunnen til at man ikke får reversert bilaget Tap på kundefordringer (som programmet oppretter) er at det inneholder konto 1500, og man får ikke korrigert denne kontoen manuelt. Jeg skal melde inn ønske om å kunne gjøre dette. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 121659. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Kan ikke ha kommet en løsnsing her? Har samme problemer i 2017.

Hei, Linda.

Det stemmer at det ikke er mulig å kreditere/registrere tap på manuelt reskontroførte fakturaer under Salg - Kundefakturaer, så her gjelder fremdeles det som er skrevet over. 

En endring som er kommet er at det er mulig å registrere fakturaer som betalt via andre balansekontoer enn de som er knyttet til kasse-/bankkontoer i Visma eAccounting. Dette gjøres via et manuelt bilag under Regnskap - Bilagsoversikt. Før du kan gjøre dette må du huke av for Bruk manuell betaling av fakturaer under Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger.

Forklar gjerne problemet nærmere slik at jeg kan hjelpe deg 🙂

Ha en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 290486

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
CONTRIBUTOR *

jeg har samme problem etter overgang fra datax i 2015 til eaccounting i 2016.

Og dette er jo fortsatt ikke mulig, og det er temmelig lenge siden denne funksjonen ble etteryst første gang.

Og  selv om jeg har "låst opp" konto7830 for manuell bokføring som Edvard beskriver, får jeg fortsatt melding om at denne konto er låst for manuell bokføring. Derfor får jeg ikke utført denne handlingen, og jeg er like langt, (eller vet enda lengre unna) bortsett fra at jeg da har reistrert innbetalingen slik Edvard beskriver. og det blir jo også feil, men "enda mer feil"

Jeg angrer bittert på at jeg lot meg overtale av ivrige selgere fra Visma , til å bytte til eaccounting. Det har generert veldig mye ekstra manuelt arbeid og veldig mye frustrasjoner, bla med at det ikke var automatisk overføring av kundereskontro etc, det ble det ikke opplyst om ved innsalget, da var salgsargumentet bare: " veldig enkel overføring av data fra datax til eaccounting". Hadde jeg visst det jeg nå vet, hadde jeg aldri bytta over

For meg er eaccounting et mye dårligere program, og mye mer uoversiktlig enn hva datax var. Jeg kunne gitt nokså mye for enkelt å kunne bytte tilbake, eller like gjerne, hoppet over til en annen programleverandør, etter så mange problemr med overgangen

CONTRIBUTOR *

KORRIGERING: etter mye frem og tilbake fant jeg ut at grunnet til at jeg ikke fikk brukt løsningen til Edvard, var at jeg måtte "låse opp" 7830 for 2016, det hadde blitt gjort for 2017 i stedet. Men dette kommer jo av at i datax var det slik at om man jobbet i ett regnskapsår, f.eks 2015, forble man der inntil man selv skiftet år.

Her hopper programmet fram og tilbake, jeg brukte jo løsningnen til Edvard ang innbetaling ( for 2016) , men da jeg låste opp 7830 for å gjøre trinn to av hans løsning (låse opp 7830) "var" jeg plutselig i 2017. Forvirrende..

og jeg står fortsatt for alt det andre jeg skrev, for dårlig at så mye ikke går automatisk når man bytter til et nytt og anbefalt prgram fra samme leverandør

Hei, Kåre. 

Det er bra du fikk til bokføringen. Det stemmer at det skilles mellom regnskapsårene i kontoplanen. Du vil kunne velge regnskapsår øverst på siden der dette er mulig/nødvendig.

Jeg ser og at du har fått hjelp fra min kollega for et par dager siden, så da håper jeg du sitter igjen med en litt bedre oversikt. 

Om det skulle være noe mer er du mer enn velkommen til å ta kontakt igjen. Du finner f.eks. chatten vår åpen her på vårt community til klokken 18, mandag til torsdag.

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
CONTRIBUTOR **

Samme problem i februar 2019. Ikke mulig å tapsføre manuelle kundefordringer direkte.. I alle fall burde jo fremgangsmåten for dette tas direkte inn i veiledningen i Visma eAccounting. 

Hei,

Manuelt reskontroførte fakturaer har fortsatt dessverre ikke valget for Tap på fordring.

For å komme rundt dette må du først registrere innbetaling på faktura. Deretter må du lage et nytt bilag for å kreditere betalings konto (1900 f.eks) og debitere konto 7830.

Hvis konto 7830 er låst må du gå inn på Innstillinger - Kontoplan - markere 7830 Rediger - fjerne haken for Lås for manuell kontering.  

Jeg skal melde inn dette som et ønske om forbedring for vår Community side.

Ha en fin dag videre!

Mvh.

Viktoriia Tkachenko