avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

Betaling for leie av nettbasert tjeneste

av ET-Dagen

Vi skal betale for å bruke en nett-basert tjeneste, men er usikker på hvordan det skal føres i Visma.

Vi har opprettet en leverandørfaktura, men på fakturaen vi har fått fra bedriften så står det at hele beløpet er uten MVA.

Er det da best å opprette en egen konto for leie av nettjenester som har 0% MVA og føre som debet til den kontoen?

7 SVAR 7
ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen

Okay, jeg tror jeg skjønner den prosessen. Jeg har ikke bokført den enda.

Når jeg bokfører med prosessen fra det originale svaret får jeg opp en del andre kontoer i samme sleng automatisk, men skjønner ikke hva de vil si. Under 2745 og 6420 har jeg skrevet opp originalbeløpet, og de to mva postene som kommer opp blir like og nullerer hverandre, noe som jeg heller ikke skjønner.VismaQuestion18.06.2021.png

av Cecilie Bøhn

Hei, 

I Kasse og Bank fører du selve betalingen. Fakturaen i seg selv fører du under Kjøp - Leverandørfaktura - Ny leverandørfaktura.  Har du allerede bokført denne? 

Deretter etter at betalingen er gjennomført kan du legge inn denne i Kasse og bank, men da kan du velge Bilagstype - Betaling av leverandørfaktura

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning
vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Cecilie Bøhn
Support Consultant
ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen

Jeg prøver å føre gjennom Kasse og Bank nå, men sliter litt. Jeg har lagt ved et bilde av kasse og bank til informasjon.

I det bildet, er det fjernet noen opplysninger, men alle fire røde tallverdier ved kontooppsettet har samme verdi (verdien av tjenesten uten MVA), men "Sum debet" og "Sum kredit" er lik dobbel denne verdien, som er det jeg sliter med å forstå. Kontoen 2745 finnes ikke i oppsettet, men 2741 virket å være lignende.

I tillegg, så kan ikke 1920 Bankinnskudd fjernes, og jeg er usikker på om den burde være der eller ikke.VismaQuestion17.06.2021.png

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen (Oppdatert ‎17-06-2021 13:48 av ET-Dagen )

Fakturaen har verdien i kroner, men instruksen er å overføre til en bank i Danmark. Dette telles vel da som utenlandsk kjøp og er da pliktig til import MVA?

Det er kanskje også viktig å nevne at fakturaen inneholder en "Corp. Reg. No." av format "NO xxx xxx xxx", som gjør meg også usikker på om den er utenlandsk eller ikke.

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis det er betaling til utlandet og tjenesten leveres fra utlandet uten MVA.

Så skal du beregne import MVA på tjenester.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan opprette en egen konto med 0% mva.

Men like lett å bruke konto 6420 Leie datasystemer, og slette mva koden.

Er det faktura fra utlandet, så skal det behandles annerledes.

Da skal fakturaen føres slik, for å få beregnet Import MVA.

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 6420 Leie datasystemer, og slette mva koden

Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland

Da beregner systemet import MVA til betaling og fradrag. Slik at det blir 0,- kr å betale i MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen