avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Betalt faktura, tilbakebetaling

Hei.

Skulle betale en faktura på 2.000,- og ved en feilklikk betalt 20.000,- til mottaker. Differanse skal tilbakebetales til min driftskonto og jeg lurer på om det er nødvendig å registrere dette på noen måte? (har bankintegrasjon).

På forhånd takk.

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Betalt faktura, tilbakebetaling

Hei.

Registrerte du 20.000 kr på leverandørfakturaen i programmet og godkjente denne etter at den kom over i nettbanken? Eller har du bare betalt 20.000 i nettbanken uten å bokføre selve fakturaen enda?

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.  

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei.

Det er betalt til leverandør. I programmet er det bokført riktog beløp på 2000,-

Bankintegrasjon er vel ikke aktivert ennå hos meg.

Highlighted

Hei igjen. Beklager sent svar.

I utgangspunktet vil saldo på bankkontoen i regnskapet bli riktig etter at du får tilbake de 18 000 kronene fra leverandøren. Hvorvidt det er  nødvendig å bokføre alle transaksjoner i denne forbindelse er et regnskapsteknisk spørsmål som jeg må be deg evt. stille i Faglig forum: http://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/ Hvis du ønsker å føre det for å få oversikt for din egen del gjør du følgende:

1. Velg transaksjonen på -20 000 --> Søk --> Betaling av leverandørfaktura --> Velg fakturaen --> Betalt beløp: 2000 --> Ny hendelse

2.  Øvrig uttak --> Egen kontering --> Skriv en beskrivelse og velg en kostnadskonto --> Før restbeløpet (18000) på debet 

3. Når du får beløpet tilbake fra leverandøren, velg transaksjonen på 18 000 kr --> Søk --> Øvrig innskudd --> Egen kontering --> Velg kostnadskontoen i 3. --> Før beløpet (18000) på kredit.

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support