avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Aadnebk
CONTRIBUTOR *

Bilag, overføring mellom konti

av Aadnebk

Jeg har overført penger fra min valutakonto (1940) til driftskonto (1920). Jeg rediterer 1940  og legger inn sum i USD, og debeterer konto 1920 med beløpet jeg ser på kontoutskrift for driftskonto, i NOK. Må jeg her både bruke bilag fra PayPal, samt bilag fra DNB (driftskonto), eller holder det med kun ett bilag?

6 SVAR 6

av Jørn Karlsen

Hei

Når du overfører penger fra en valutakonto til en norsk konto så må du sjekke i regnskapet hvilken verdi beløpet er bokført i NOK.

Det er riktig som du gjør:

kredit 1940  og legger inn sum i USD, samt NOK (nok legger du inn etter bokført verdi i ditt regnskap.

Debet 1920 Bankinnskudd (her legger du inn beløpet som er kommet inn i banken din.

Så vil det oppstå valuta gevinst eller tap, på grunnlag av kursen du har bokført USD til tidligere. SLik at du da enten må føre det vi kaller agio tap eller vinning

Debet 8060 Valutagevinst (Agio)

Kredit 8160 Valutatap (Disagio)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Aadnebk
CONTRIBUTOR *

av Aadnebk

Beklager at jeg må ha det inn med teskje, men i Online Hjelpen deres på nett fant jeg følgende guide (se vedlegg: eaccounting overføring mellom firmakonto). I eAccounting førte jeg følgelig fra driftskonto og huket av for Utenlandsbetaling, la inn beløpet i USD. Valgte deretter "Overføring mellom egne konto" som bilagstype og valgte min PayPal-konto. Fikk ikke opp valg om å legge inn agio eller disagio. Se vedlegg: overføring drift-valuta, for fremgangsmåte. Kan du bekrefte at dette er korrekt?

av Elisabeth Ensrud

Hei!

Det kan gjøres på denne måten som du har vist på skjermbildene 😊

Når du overfører på denne måten, så vil det kreditere DNB kontoen, og debitere Paypal kontoen. 

Med vennlig hilsen: Elisabeth Ensrud | Customer Success Trainee

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg kan svare deg på faglige spørsmål. Men system spørsmål må support svare på da de er eksperter på ditt system.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Aadnebk
CONTRIBUTOR *

av Aadnebk

Okey, hvilken dato skal jeg forholde meg til. Pengene gikk ut av konto den 23.11 og kom inn den 25.11. Holder det med et bilag, eller skal jeg bruke bilag både fra Paypal og DNB?

av Jørn Karlsen

Hei

Det blir et bilag å føre, og du kan legge ved bilaget fra PayPal

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen