avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Roger Haugli
CONTRIBUTOR ***

Bilagsserie

av Roger Haugli

Hei. 

Som tidligere bruker av Mamut, så er jeg vant med bilag IF (Inngående Faktura), B (Bank), UF (Utgående faktura) osv osv.

Her ser det ut som om man kun kan velge A, B, C, D, E osv.

Er dette virkelig korrekt, eller kan man endre dette noe sted?

Mvh

Roger Haugli

10 SVAR 10
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Sissel.

Jeg ser at A - A-melding ligger inn som et valg av bilagsserie under Regnskap - Bilagsserier. Denne skal nok ikke ligge der, da a-melding ikke oppretter noen bilag. Dette er kun innrapportering til Altinn, og det er lønnsslippene som er bokført som får bilag. 

Jeg har meldt dette inn, og jeg vil oppdatere denne tråden når jeg vet noe mer. 

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 220779

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

Hei.

Ja det vet jeg...bruker også altinn via Visma eAccounting til dette. Men bare såg at på opplæringsvideoen på et regnskapkurs jeg har tatt hos Visma at i bilagserielisten under lønn helt nederst stod det A-melding og han som hadde kursset satte det til bilagserie K.

Mvh

Sissel

Roger Haugli
CONTRIBUTOR ***

av Roger Haugli

Hei Sissel.

A-melding er knyttet til innrapportering av Ansatte etc til Altinn, og har ikke sammenheng med bilagsserien.

Mvh

Roger

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

Hei.

Har også et spørsmål om bilagseriene.... Ser på opplæringsvideoene at helt nederst så står det A-melding.... Denne har ikke jeg.

Er det noe jeg ikke har gjort riktig da??

Mvh

Sissel

Roger Haugli
CONTRIBUTOR ***

av Roger Haugli

Flott. 🙂

Tror det er flere som ville likt det, og det burde i såfall ved en eventuell implementasjon være med tilbakevirkende kraft, slik at fordi om jeg velger A for inngående faktura, men ønsker at de skal hete IF i fremtiden så vil alle bli kalt for IF.

Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Roger.

Det stemmer at i Visma eAccounting er bilagsseriene fra A til K. Det er dessverre ikke mulig å endre disse bilagsseriene, men jeg skal melde dette inn som et ønske om forbedring fra deg, da det er et godt innspill!

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 217967

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Steinar 02
CONTRIBUTOR **

av Steinar 02

Hei,

Regner med at det fremdeles ikke er mulig å endre eller legge til bilagserie? Har forsøkt å lete, men finner ikke noe på det. På annen side er det mulig at alternativ som er der er tilstrekkelig og at forskjellige beskrivelser skaper forvirring. 

Jeg har ett regnskapsfirma som har ført noen posteringer i sitt system og laget årsregnskap for 2018, men det er ikke fullført i Visma for mitt firma. Jeg skal nå legge inn disse posteringene slik at regnskapet i Visma stemmer med det som er godkjent og rapportert i Altinn. Regnskapsfirma har brukt betegnelsen T1... og D1... henholdsvis Tilleggsposteringer og Disponeringer. Førstnevnte kan være det dere i Visma kaller K, Korrigering, typisk korrigering av noe som tidligere er ført på feil konto.

Disponering er f.eks. beløp som D8300/K2500 eller D8960/K2050.

Hvilke bilagsserie vil dere anbefale, mener dere er korrekt å bruke i Visma som vil ha rett betydning tilsvarende det mitt Regnskapsfirma bruker hos seg?

Kommer forøvrig til å aktivere Skattemodulen slik at jeg kan gjøre mer selv, noe som jeg opplever er en bedre løsning.

Mvh

Steiner E.

Hei, Steinar

Under Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger så har du mulighet til å legge inn egne bilagserier, samt legge inn de seriene som ligger inn som standard. Du kan legge inn referansebokstaver A-Z, om du skal opprette en egen bilagserie vil du kunne legge inn en beskrivelse som vil fungere som "navnet" til bilagserien.

Om du endrer referansebokstaven til en bilagserie så vil ikke tidligere bilag tilknyttet denne bilagserien endre seg, men den nye referansebokstaven vil bli brukt fremover.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager
Steinar 02
CONTRIBUTOR **

Hei Kaj,

Takk for tips. Ser at mulighetene er der.

Har du også råd om hvilke bilagsserie som bør brukes av de som ligger som standard, eller om jeg bør opprette nye bilagsserier for mitt formål? Skjønner at det kan være vanskelig å se hele saken, men håper det første jeg skrev kan være tilstrekkelig. I utgangspunktet mener jeg at det ikke skal være nødvendig å opprette så mange nye bilagsserier for ett lite firma.

Hadde vært fint om du har noen gode råd for å hjelpe meg å ta rett valg.

Mvh

Steinar

Godkjent løsning
Kaj Sjursen Kleveland
VISMA

Hei, Steinar.

Når det kommer til bilagserier Så er det ingen krav om å fordele de ulike postene på ulike serier, vi har flere kunder som fører alt på serie "A". Desto flere bilag man har dest mer aktuelt er det nok da det gjør det lettere å ha oversikt på hva som er hva, så dette er litt hva du føler for selv. Men selvfølgelig vil flere bilagserier gi bedre oversikt i deres regnskap.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager