avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Wenche Wold
CONTRIBUTOR *

Bokfør og send e-post

av Wenche Wold

Hei.

Vi skal nå registrere lønn for første gang og utbetalingsdato er satt til 20.09.

Vil epost bli sendt umiddelbart til lønnstaker hvis jeg trykker "Bokfør og send e-post" eller blir den sendt på utbetalingsdato?
Det er ikke ønskelig å sende ut lønnslippene før lønnen faktisk er tilgjengelig for arbeidstakerne.

Valget "Bokfør og skriv ut pdf": Sendes pdf til skriver eller betyr det at en pdf fil forhåndsvises slik at vi kan lagre den lokalt?

Beskrivelsen på hjelp er som følger:
Bokfør og send e-post - Lønnsslippen blir bokført og så sendt på e-post til e-postadressen du har lagt inn på den ansatte.

Bokfør og opprett pdf - Lønnsslippen blir bokført og en PDF fil blir opprettet. 

Det er avvik mellom faktiske valg og hva som står i hjelpen.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei!

Det stemmer. Takk for hjelpen, Terje. En e-post med lønnsslippen blir sendt direkte til den ansatte når du velger «Bokfør og send e-post». Når man velger «Bokfør og skriv ut PDF» vil det lastes ned en PDF-fil i nettleseren din, som senere kan skrives ut.

Jeg er helt enig i at det burde brukes de samme begrepene i programmet, som i supportpanelet. Dette skal jeg ta videre.

Mvh. 

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 154732

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Wenche Wold
CONTRIBUTOR *

av Wenche Wold

Det er akkurat slik jeg også tror at det er... at epost sendes umiddelbart.
Alternativet er å lagre lønnsslipp som pdf og sende den ut på lønningsdagen, men valget i programmet sier "Bokfør og skriv ut pdf" og ikke "Bokfør og opprett PDF" slik beskrivelsen er på hjelp.

Mulig jeg er litt vanskelig men synes i det minste at man kan være konsekvente på navningen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Epost ville jeg gjette at blir sendt umiddelbart til lønnstaker men jeg har aldri forsøkt med en annen dato enn dagens dato, men med mindre du har deaktivert det er det også ekstra dialogboks før utsending der du kan formulere eposten, deretter går vel eposten umiddelbart samtidig med at det bokføres.

"Skriv ut PDF" betyr at PDF i praksis blir lastet ned som fil i nettleseren.

En ting å være obs på her at en påbegynt lønnsslipp nullstilles hvis den ikke bokføres (dvs du trykker "Avbryt"), det mangler en "Lagre utkast" funksjon i lønnslippsmodulen, så det er ikke mulig å forberede flere lønnsslipper og så bokføre senere, og en bokføring er naturligvis irreversibel uten korrigeringsbilag/føring. En oppføring i "påbegynt lønnsslipp" betyr at det lages et nytt utkast iht standardverdiene satt på ansattkortene når disse åpnes.