avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Bokføring Izettle

Hei.

Jeg har kassasystem Izettle. Hvor de trekker gebyrer for alt som går inn i butikken via kort betaling. La oss si at en dag er det inn 8539kr og gebyrer 234,82.

Hvordan bokfører jeg dette enklest via eaccounting? Jeg må jo få registrert den faktiske inntekten, men det som kommer inn på min konto er jo ikke det.

Registrerer jeg dette manuelt eller ville en opprettet faktura selv om det ikke sendes faktuta ( da Izettle overfører dette innen tre virkedager)

Vil en bokføre det datoen det faktisk kommer inn på konto eller som dato da det kom inn i butikk?

Inger

8 SVAR 8
Highlighted

Re: Bokføring Izettle

Hei

Du legger opp en bankhendelse med det beløpet som faktisk har kommet inn på din bankkonto. (har du bankintegrasjon så kommer den av seg selv). Så klikker på på søk på den bankhendelsen og oppretter et øvrig innskudd på hele salget. Altså legger inn hele salgsbeløpet. Da vil det bli et avvik som er like stort som gebyret. Klikk da på "Ny hendelse" og opprett et øvrig uttak for det gebyret. Da får du to bilag mot en bankhendelse. Det vil da bli registrert et bilag for selve salget og et bilag for gebyret.

Normalt så registrerer man inntekten den datoen salget skjedde.

Håper dette var til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen.

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS 

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Takk for svar. Men i forhold til datoer så kommer det inn på konto 3 virkedager etter dagen det faktisk kommer inn på bank løsningen izettle. Izettle overfører 3 virkedager etter. Så registrerer jeg inntekten når det faktisk kommer inn på konto da? 

Og i forhold til årsoppgjør. Inntekt i butikk f.eks 30 desember har jeg ikke inne på konto før neste år. Hvordan fungerer dette?

Highlighted

Hei

Det er egentlig et regnskapsmessig spørsmål det du stiller her. Det har jeg egentlig ikke lov til å svare på da vi ikke er regnskapsførere her på teknisk support. Du kan da gjerne høre på det faglige forumet her om slike ting. Men det som er vanlig er at salget skal bokføres på datoen salget skjedde. Det er ofte ikke samme dato som innbetalingen kommer inn. Bankhendelsen som kommer inn i eAccounting er ofte en annen enn datoen på selve salgsbilaget (øvrig innskudd).

Håper dette var til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei, håper det går greit at jeg spør mitt spørsmål i denne tråden. 

Jeg holder på selv med å gå over til eAccounting, og bruker selv iZettle. 

I Datax så hadde jeg en egen balansekonto (1926), som jeg registrerte innbetalinger på izettle, også når det ble opprettet faktura i forkant, og kunder kom innom og betalte med kortet. Her krediterte jeg fra transaksjonsgebyret og inn på en utgiftskonto, som eget bilag. 
Noen dager senere når innbetaling kom fra izettle, så krediterte jeg 1926 konto til 1920 som er bank-kontoen. Dette avklarte jeg med regnskapsfører som en måte å registrere innbetaling til/fra izettle. 

Jeg har også webshop integrasjon og det er mulig for kunder at de kan reservere varer via nett og komme innom og betale varer med kort, for de som ikke kan eller vil betale via webshop. Dette er egne betalings og leveringsbetingelser (betale med kort / Hente selv).

I eaccounting så er det bare mulighet å registrere innbetaling på kasse eller bank-konto ved innbetaling av faktura. Her skulle det vært mulighet for en "interim" konto f.eks ved bruk med bankterminal/zettle? Pengene er jo gjerne ikke inne på bankkontoen min før noen dager etterpå. 

Slik jeg ser det nå, så må jeg registere faktura/kontantnota som innnbetalt til f.eks kasse. Deretter kreditere "kasse" kontoen med debet beløp til izettle kontoen (1926), også kreditere denne og debitere 1920 kontoen når selve innbetalingen kommer? 

Jeg ser noen referere til fagforum, men hvor finner jeg det - og er dette regnskapsteknisk utfording eller programteknisk? 
Det ser ut til at flere kan ha samme problemstilling, så hadde vært bra å få en regnskapsmessig/programteknisk avklaring på dette.  

mvh

Tim Skau

Highlighted

Hei

Dersom du registrerer fakturaer som betalt fra salgsmodulen så er det korrekt som du sier at du bare kan betale til kasse og driftskonto. Dersom du registrerer en "øvrig konto" under  Innstillinger - kasse og bankkonto. Da kan du under modulen Kasse og bank registrere kundefakturaer betalt mot denne kontoen. Dette kan gjerne være hovedbokskonto 1926, men det må være opprettet som en konto som forklart over.  

Det er et teknisk spørsmål som er besvart fra teknisk support sin side over. Dersom du vil høre med en regnskapsfører også så kan du logge deg inn her på community og stille spørsmålet på det faglige forumet. Alle kunder skal ha tilgang. Legg inn epostadressen og klikk på glemt passord funksjonen.

Håper dette var til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Ok, takk, skal se nærmere på dette. 

mvh

Tim Skau

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Hei.

Vi har også iZettle som betalingssystem.

Hvordan registrerer man en tilbakebetaling fra iZettle, dvs. hvilken post velger man når man avstemmer bankhendelsen? Siden det ikke er noe kostnad (7770) må man legge til en ny linje for å føre det.

Mvh

Katrin Schulze

Highlighted

Hei.

På kundekortet har et valg for Kortbetaling som betalingsbetingelse. Når denne brukes føres inntekten på salgskonto og 1579 Andre kortsiktige fordringer. Når man bokfører betalingen fra kortutsteder, bokføres betalingen mot denne (1579). Et alternativ er altså å opprette en kunde kalt Izettle og bokføre salget på denne. Da vil man få en betalingsbekreftelse man kan gi kunde som kvittering. Når betalingen kommer inn på Kasse og Bank klikker man på denne, velger Søk - Fordrer hos kortinnløsere og velger fakturaen/betalingsbekreftelsen som salget hører til. Klikk deretter Ny hendelse - Øvrig uttak - Bankkostnader - Bokfør. 

Hvis man heller vil bokføre totalt salg per dag (dagsoppgjør) se denne artikkelen. Som du ser i denne brukes konto 1579 også der, samt 7770 for Bank og kortgebyrer. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support. 

Logget på saksnr. 120242.