avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR **

Bokføring av mottatt betaling med Vipps

Hei,

Vi tok nylig i bruk Vipps på betaling av faktura. Innbetalingen gikk smertefritt, mens bokføringen var det ikke så lett med.

Vipps tar et gebyr for betalingen, dette er i å for seg greit. Men de trekker gebyret fra innbetalingen slik at når dette skal bokføres så går ikke debet og kredit opp.

Har dere noen erfaringer/løsninger på dette?

Mvh

Terje Guttormsen

12 SVAR 12
Highlighted

Re: Bokføring av mottatt betaling med Vipps

(updated by Sara Malm VISMA ‎10-08-2017 12:01 )

Hei Terje,

Du må her også bokføre gebyret. Vi har laget en artikkel for dette. Den gjelder for iZettle, men prinsippet blir det samme. Du finner den her.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer:  172902

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Jeg har samme spørsmål om Vipps-innbetaling.
Lenken det vises til, fungerer ikke. Kan dere legge ut korrekt link ?

Highlighted

Hei, Inger Marit. 

Beklager sent svar, men jeg er ganske sikker på at min kollega linket til denne: http://community.visma.com/t5/Brukertips/Bokfore-betaling-fratrukket-gebyr/ta-p/30255

Gi beskjed om du skulle ha noen ytterligere spørsmål angående dette 🙂 

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei. Har et spørsmål som gjelder vipps betaling. Min nettbutikk tar vipps betaling og når det er flere transaksjoner på samme dag overfører VIPPS et samlet beløp for alle dagens beløp. Beløpet blir overført til min driftskonto. Hver ordre har fått sin egen faktura, men hvordan bokfører jeg fakturaene opp mot et samlet beløp når det også er et gebyr fra vipps som blir trukket fra på overføringen. Når jeg prøver å føre flere fakturaer på det beløpet for jeg ikke lagt inn bankkostnader slik som jeg vanligvis gjør når det kun er en faktura. Håper dere skjønte spørsmålet.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

(updated by einarand ‎14-11-2018 11:03 )

Jeg lurer på akkurat det samme.
Jeg har prøvd meg med flere ulike strategier og den jeg tester ut for øyeblikket er er at jeg har opprettet en egen bankkonto for vipps i visma (med et fake kontonummer siden dette er påkrevd) og bokfører transaksjonene som skjer i vipps- kontoen mot fakturaer i regnskapssytemet. Det føles ikke helt riktig, men jeg tror kanskje det kan funke. Fint om noen fra Visma kunne gi en anbefaling på dette problemet. 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Vi lurer også på det samme. Noen som har funnet én løsning?

Med vennlig hilsen

Haugaland maritime kulturminne
www.haugmar.no
Highlighted
Community Manager

Hei,

Når man skal knytte flere fakturaer mot en "samle"transaskjon, bruker man bilagstypen Betaling av kundefaktura. Her er det bare å plukke en faktura, og velge Ny hendelse nede i vinduet. Gjør dette for alle fakturaer, når det er trukket fra bankgebyr på transaskjonen så vil det ikke være nok "midler" for å fylle ut den siste fakturaen. Da fyller du ut Betalt beløp med beløpet på fakturaen, slik at man sitter igjen med et "negativ" gjennstående beløp å avstemme. Trykk deretter på ny hendelse og velg Annen utbetaling og Fri føring, deretter før bankgebyret mot riktig konto (i eksempelet under bruker jeg konto 7770)Bankkgebyr1.PNG

Bankkgebyr2.PNG

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hvor finnes "betaling av kundefaktura"?
Klarer ikke å komme meg til det skjermbildet du viser, og skulle gjerne hatt en enkel metode for å bokføre faktura betalt med vipps 🙂

Highlighted

(updated by Viktoriia Tkachenko MODERATOR ‎26-11-2019 10:39 )

Hei!

For å komme til "Betaling av faktura" trenger du å opprette/hente opp fra bankintegrasjon en transaksjon - deretter trykke på Avstem.

Så velger du først 

Bilagstype - Betaling av faktura;

Faktura - velg den faktura det gjelder. 

Etter det kan du se at på høyre side kommer opp Gjenstående beløp å avstemme. Hvis det er ikke 0,00, trykker du på Ny transaksjon nede i vinduet.

Du kan koble alle fakturaer på dennemåten og så når det er kun gebyrer som finnes under gjenstående beløpet, velger du

Bilagstype - Annen utbetaling

Kostnadstype - Fri føring

Driftskontoen kommer opp automatisk, så legger du til kun den konto som du bruker for gebyrer. 

Håper det var til hjelp 😊

Hvis du fortsatt sliter med dette, kan du ringe til eAccounting Support på 45 50 61 50.

Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen,

Viktoriia Tkachenko

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hvordan finner jeg den uten bankintegrasjon? 🙂

Highlighted

Hei.

Du kan opprette en transaksjon selv under Kasse og bank - velg den konto som det gjelder - Ny transaksjon.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

(updated by PoML ‎28-01-2020 01:35 )

@einarand :

Metoden din med en egen Vipps konto virket ikke dum...

Bruker du den fortsatt eller har du funnet en bedre løsning?

Kunne du i så fall beskrevet stegene?

Vipps har jo ganske gode og detaljerte rapporter, det samme har iZettle...

Manuelt brukte jeg en del formler og pivot-oppslag for å avstemme innbetalinger fra iZettle og Vipps mens detaljene om produkter var i iZettle og om kunden var i Vipps transaksjonsloggen.

Innbilte meg at Visma hadde alt dette og mer, men der var jeg visst for optimistisk.