avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Pixxit
CHAMPION *

Bokføring ved fakturasalg

av Pixxit

Hei! Jeg har brukt Vista fakturasalg ved ett par anledning, og så langt har det bare blitt rot, så her kommer to spørsmål. 

Jeg solgte en faktura som min kunde ved en feil betalte til meg direkte, etter at Aprila hadde betalt meg. Den ble bokført som betalt av Aprila.  Aprila sendte en regressfaktura som jeg betalte til de. Hvordan bokfører jeg dette? Selv om jeg angrer matching med innbetalingen fra Aprila, får jeg ikke lov å matche denne med innbetalingen fra min kunde i stedet. Den dukker ikke opp i lista. 

Den andre problemstillingen er en faktura som ble hel kreditert (også etter innbetaling fra Aprila) 

Beløpet er tilbakebetalt til Aprila, men jeg finner ingen måte å matche denne utbetalingen til kreditnotaen.

Takker så mye for svar på forhånd!  

6 SVAR 6

av Jørn Karlsen

Hei

Du skulle ikke kreditert fakturaen selv om kunden betalte deg. Der ligger feilen.

Du fakturerte kunden og fakturaen føres slik:

Debet 1500 Kundefordringer

Kredit 3xxx Salgsinntekter

Så betalte Aprila deg for fakturaen og føringen er slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer

Så betalte kunden, den skulle du ført slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer

Da er fakturaen dobbelt betalt, og Aptila skal ha tilbake beløpet, som du da utbetaler til Aprila. Og føringen blir slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1500 Kundefordringer.

Da skal alt være riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Pixxit
CHAMPION *

av Pixxit

Du har nok lest spørsmålet mitt feil, beklager at jeg ikke forklarte godt nok.

Det gjelder selvsagt to fakturaer! Jeg har ikke kreditert fakturaen kunde betalte til meg. 🙂 

Det er altså to ulike problemstillinger jeg ber om hjelp til! 

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager

Første spørsmål

Du har sendt en faktura, som ble betalt av Aprila Bank og kunden

Dvs. dobbelt betalt.

Du fører begge innbetalingene slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer inn på riktig kunde

Så foretar du en utbetaling i Banken til Aprila Bank og fører den slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1500 Kundefordringer inn på riktig kunde

Spørsmål 2 

Du har en faktura hvor Aprila Bank har betalt denne, så har du kreditert den, da skal det stå på kunde reskontroen at du skylder kunden disse pengene.

De betaler du til Aprila Bank via banken og fører det slik i regnskapet:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1500 Kundefordringer inn på riktig kunde

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Pixxit
CHAMPION *

av Pixxit

Topp! Eneste problem er at selv om jeg har angret matching til innbetalt faktura (den som senere ble kreditert) så får jeg ikke mulighet til å registrere innbetaling av den fakturaen. Den dukker ikke opp i lista når jeg velger "betaling av faktura". Det virker som innbetalingen fra aprila ikke blir "glemt" i systemet selv om disse ikke er matchet lenger. Mulig fordi jeg har bankitegrasjon?     Eller fordi beløpet ikke er riktig, da Aprila tar sin del? Jeg er usikker, men jeg får hvertfall ikke registrert den som betalt annet enn hvis jeg matcher den med aprila sin innbetaling. Men da får jeg ikke ført det til en reskonto? 

av Elisabeth Ensrud

Hei!

Dette høres rart ut og jeg tror det beste her er om du ringer inn til oss slik at vi kan se hvordan det ser ut i systemet ditt og viser oss hva du prøver å gjøre. Når en faktura ligger under "ubetalte" og etter at det er angret avstemming skal denne dukke opp i lista over "betaling av faktura" - derfor burde vi ta en titt når det kan høres ut som noe feil. Kan du ta kontakt med oss på tlf 45 50 61 50? 😊

Med vennlig hilsen: Elisabeth Ensrud | Customer Success Trainee

av Jørn Karlsen

Hei

Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen