avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Delkreditering

Kan en betalt utgårende faktura delkrediteres i eA?

Vi har opprettet en faktura til kunde. Vedkommende har betalt, og fakturaen er bokført betalt. Som et ledd i å være litt smidige med kunden, skal vi nå delkreditere denne fakturaen. Dvs. Vi tar et "avbestllingsgebyr", dernest refunderer vi kunden det resterende beløpet. 

Jeg har tenkt å gjøre det som følger (uten å ennå vite om jeg får noen protester fra eA):

Jeg finner opprinnelig betalt faktura. Trykker "krediter". I kreditnotaen oppretter jeg en ny artikkellinje og fører et positivt beløp tilsvarende avbestillingsgebyret. Til slutt bokfører jeg og kjeder dette mot opprinnelig faktura.

Vil dette komme til å fungere? Eller vil det være umulig å bokføre faktura og kreditnota mot hverandre siden beløpene vil bli ulike?

1 SVAR 1

Re: Delkreditering

Hei Jon Erik.

Jeg ser du var i kontakt med oss i går, og fikk svar på dette. Skriver likevel løsningen her ettersom andre kan ha nytte av dette. 

Når man oppretter en kreditnota vil alle beløpene stå i minus. Det er mulig å legge til en ekstra artikkellinje med et beløp i pluss. Kreditnotaen vil da få et mindre totabeløp (i minus) enn fakturaen. Etter å ha bokført denne skal du bokføre tilbakebetalingen til kunden. For å gjøre dette må du registrere utbetalingen på Kasse og Bank og velge Betaling av kreditert kundefaktura som hendelse. Fakturaen og kreditnotaen skal altså ikke kjedes.  

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 104319.