avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Sindre Breivik
CONTRIBUTOR **

Digitalt arkiv vs. fysisk arkiv for regnskap

av Sindre Breivik

Trenger vi lagre regnskapsbilag og regnskap i fysiske permer på kontoret, eller er eAccounting godkjent som digitalt arkiv for regnskapet ? Papirløst regnskap, er det mulig ?

Tilfredstiller Visma eAccounting elektronisk oppbevaring av regnskapsmateriale ?

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Oppbevaring-av-regnskapsmateriale/

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Jon. 

Beklager sent svar! Jeg har fått dobbeltsjekket dette, og bilde er godkjent som originalbilag. Tekstene i både Visma Scanner og i Supportpanelet er derfor feil. Dette er meldt inn og skal rettes. Takk for tilbakemelding på dette 🙂

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 267258

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Jon Pedersen1
CONTRIBUTOR ***

av Jon Pedersen1

Jeg føler meg usikker rundt dette.

Får opp denne advarselen i scanner appen:

"Bilde er en kopi. Lagre alltid faktura som original" (Se vedlegg jeg har lagt ved her)

Også leste dette i et hjelpedokument:"Under Innkjøp - Bildevedlegg finner du alle vedlegg som er overført til Visma eAccounting. Du kan koble disse til ulike hendelser. Du kan koble flere vedlegg til et innkjøp med kvittering eller en leverandørfaktura. Vedlegget gjelder ikke som originaldokument. Originalfakturaen eller kvitteringen må lagres i henhold til bokføringsloven."

Hvordan kan jeg bruke eAccounting som digitalt arkiv?

Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Ragnar.

Det stemmer det som Ole sier, sikkerhetskopi tas det for deg når du har lastet opp bildevedleggene i Visma eAccounting. Det blir tatt sikkerhetskopi hvert døgn, men du kan selvfølgelig lagre bilagene på annen måte i tillegg om du skulle ønske det. 

Ønsker dere en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 200416

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Ole K. Øverland
CONTRIBUTOR ***

av Ole K. Øverland

Du må vente ett døgn før det er sikekrt at det er tatt sikkerhetskopi.

Ragnar Weberg
CONTRIBUTOR *

av Ragnar Weberg

Hei

Ble litt usikker her. Du skriver at vi ikke trenger å oppbevare papirbilag, men at sikkerhetskopi må være tatt før orginalbilaget kastes.

Nå bilaget er scannet inn i eAccounting, via mobilappen eller via opplasting av digital faktura, er da sikkerhetskopi utført. Eller må jeg "sikkerhetskopiere" på annet vis i tillegg??

Mvh

Ragnar Weberg

Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Sindre. 

Jeg ser at du allerede har fått svar fra min kollega, men jeg legger til et kort svar her også i tilfelle noen andre skulle lure på det samme.

Visma eAccounting er godkjent for elektronisk oppbevaring av regnskapsmateriale, og det tas backup-kopi av det elektroniske materialet hvert døgn. Brukere av Visma eAccountings løsninger trenger ikke å oppbevare papirbilag, men sikkerhetskopi må være tatt før originalbilaget kan kastes.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 198416

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support