avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

FAKTURA/KREDITERE/NYFAKTURA

av Ellevill

Jeg har laget en kundefaktura med MVA som skulle vært uten, og som er betalt. Jeg lar derfor programmet lage en kreditnota. Så lager jeg en ny faktura uten MVA-beløpet, dvs jeg skal tilbakebetale  noen kroner.
Jeg har en del fakturaer jeg skal gjøre dette på, så derfor:

=> Hva er enkleste måten å bokføre videre slik at alt blir ferdig (fakturaene blir stående som betalt, og inn/ut-betalingene avstemt)? Er det kasse/bank/avstem/annen utbetaling og lage nytt bokføringsforslag - eller noe raskere?

(PS: jeg registrerer at det tok LANG tid (time?) før kreditnotaen dukket opp under faktura/åpneposter?)

Ellevill

ICL-Orkide
5 SVAR 5
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Du skriver at kundefaktura ikke skulle være med MVA, men at den var det med en feil og deretter registrert betalt.

Ble den registrert del betalt da eller skal kunden ha noe til gode?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Kunden har betalt inkl. MVA, så det er det beløpet jeg betaler tillbake, resten er "netto" for den nye fakturaen

ICL-Orkide
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok og du har ikke KID på fakturaen ut til kunder?

Tenker at du gjerne burde angre matchingen slik at den feile fakturaen ikke er registrert betalt og kan anulleres. Deretter opprette den riktige fakturaen uten mva hvor det da vil være en differanse fordi kunden har betalt for mye.

Dette kan da føres direkte mot kunden slik at når du utbetaler differansen så har du en post å matche utbetalingen mot.

Kan det fungere for deg?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei, kan jeg ANGRE en betalt faktura? Jeg kan kreditere men angre når den er betalt? Hvordan gjør jeg det?

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Før du anullerer den så vil jeg anbefale deg å finne betalingen i kasse og bank. Tips er å søke på datoen og deretter klikke en gang slik at du får opp valget Angre avstemming
Når du har gjort det så vil du få mulighet å velge Handling - Anullere.

NB! Du vil nå ha en transaksjon i Kasse og bank som kan avstemmes mot den nye fakturaen.