avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Robort Kristensen
CONTRIBUTOR ***

Får ikke kreditert faktura 2x. Henvist til support

av Robort Kristensen
Av Robort Kristensen

30 jan 201723:14

Solgte en vare som ble betalt. Senere ønsket kunden å bytte til en rimeligere vare og jeg laget en kreditnota. Oppdaget så at kreditnota var feil, og annulerte denne. år nå ikke laget ny kreditnota da programmet sier kreditbeløpet er brukt opp. Gjennomgang av bilag tyder på at dette stemmer. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg skal komme i mål med dette, altså fakturere den nye varen korrekt. Under er oversikten på bilagene:
-------------------------------------------------------------------------------
Salget: Faktura 3273 bilag F1173   År 2016
K3012 10400.- Opprinnelig vare
K2700 2600.- MVA
D1500 13000.- Kundefordring
------------------------------------------------------------------------------
Innbetaling fra kunde Bilag I975  År 2016
K1500 13000.-
D1920 13000.- Alt fint til nå. kundefordringen overført som bankinnskudd
-------------------------------------------------------------------------------
Kunden retunerer opprinnelig vare og tar med en rimeligere. Jeg lager kreditnota nr 3458 Bilag F82
D3012 10400.- Opprinnelig vare nullet ut
K3007 4888,80 Ny vare
D2700 1377,80 Diff mva ført som debet, altså redusert innbetaling til mva konto
K1500 6889.- Negativ kundefordring. Altså jeg skylder kunden denne sum.
Fremdeles OK, men i stedet for å betale kunden dette ser jeg feil pris på ny vare og annulerer kreditnota og får følgende generert:
--------------------------------------------------------------------------------------
Faktura 3459  Bilag F83
K3012 10400.-
D3007 4888,80
K2700 1377,80
D1500 6889.-
Nå er Kreditnota 3489 med bilag F82 nullet ut og vi står tilbake med opprinnelig salg???
---------------------------------------------------------------------------------------
Samtidig blir bilag G24 generert. Dette gjør jo ingenting???
K1500 6889.-
D1500 6889.-
--------------------------------------------------------------------------------------
Hvorfor får jeg nå ikke mulighet til å lage en korrigert kreditnota slik at jeg får retunert kunden det riktige beløpet jeg skylder han?

Svar

Av Jørn Karlsen

31 jan 201708:28

Hei Robort

etter hva jeg kan skjønne så skal du på konto 1500 Kundefordringer ha en kreditsaldo på denne kunden ut fra de bilagene du har ført.

Jeg har satt opp T-kontoer som viser bilagene dine, se vedlegg.

i utgangspunktet skulle du laget en kreditnota på innlevert vare og en ny faktura på den nye varen. dette hadde blitt mer oversiktelig for deg.

Du sier du ikke får laget ny kreditnota på fakturaen, og det er sperre for å lage kreditnota på samme faktura 2 ganger. Så da må du evt. lage manuel kreditnota som ikke går mot en faktura.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Av Robort Kristensen

01 feb 201711:00

Hei Jørn

Tusen takk for svar. Bare for å få det inn med T skje:

Forstår at annuleringen av krediteringen min er gjennomført, slik at jeg står igjen med det opprinnelige salget?

Da må jeg lage en kreditnota på dette:

D3012 10400.-

D2700 2600.-

K1500 13000.-

Da vil jeg stå igjen med 13000 i 1920 bank som egentlig ikke ballanserer mot 1500 Kundefordring siden denne nå er kreditert?

Kanskje burde jeg sendt kunden 13000 kr og laget et bilag:

D1500 13000.-

K1920 13000.-

Dermed er hele opprinnelige handel eliminert, og står fritt til å lage ny faktura. Men hva med kundens reskonto? Ingen av disse føringene går jo mot han spesifikt? Og hva med dato? 

Hilsen Robort

Av Jørn Karlsen

01 feb 201713:26

Hei Robort

Når du har gjort dette riktig så skal du ha en kreditsaldo (skylde kunden kr. 13.000,-

Dette utbetaler du i bank og føres på følgende måte.

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 1500 Kundefordringer

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Av Robort Kristensen

03 feb 201715:17

Hei Jørn

Sliter fremdeles. 

Forsøkte nå manuelt å kreditere opprinnelig faktura, men programmet tilbyr kun 19 ubetalte faktura for kreditering. Denne er jo betalt.

Se vedlegg

Av Robort Kristensen

05 feb 201717:5816 timer, 28 minutter siden

Forsøker fremdeles, men uansett hva jeg gjør nekter eA.

Se skjermdump av 2 forsøk.

Av Jørn Karlsen

06 feb 201709:171 timer, 9 minutter siden

Hei Robort

For å kunne føre på konto 1500 Kundefordringer, så må knytte denne posteringen til en kunde / Faktura.

Anbefaler deg å kontakte support, da de bistår med bruk av systemet. Siden Faglig forum bistår med spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Robort.

Bare hyggelig! Da høres det ut som at det ordner seg, og det er bra 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Robort Kristensen
CONTRIBUTOR ***

av Robort Kristensen

Hei Linn

Der gikk den inn som kreditnota. D.v.s. jeg krediterte opprinnelig salg. 

Første kreditering er jo annulert, så akkurat nå bør denne kunden stå i null.

Nå skal jeg fakturere den varen han fikk.

Tusen takk. Dette har vært slitsomt spesielt med tanke på kommende mva rapotering med de nye dagbøtene, og kunden som begynte å lure på om vi holdt han for narr.

Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Robort.

Jeg ser at du forsøker å opprette denne kreditnotaen som et manuelt bilag. Har du testet å gjøre dette under Salg - Kundefakturaer - Ny faktura? Når du oppretter fakturaen må du huke av for Kreditnota (til høyre for der du velger kunde). Velg så artikkelen som skal krediteres. Denne legges på en egen artikkellinje med -1 i antall. Du kan så legge til artikkelen kunden skal ha i stedet. I ruten for antall tar du bort minustegnet slik at det kun står 1. Mva blir beregnet etter hvilken artikkelkontering artiklene har, det samme gjelder hvilken salgskonto det bokføres på. Se vedlegg av skjermbilde for både kreditnotaen og kreditnotaens bilag.

Du vl nå ha en ubetalt kreditnota i oversikten over ubetalte kundefakturaer. Denne kan du registrere betaling på når du har betalt kunden tilbake.

Ta en titt på dette, og se om dette er noe du kan bruke (da vil du stå igjen med den opprinnelige fakturaen det er registrert betaling på, og en kreditnota du kan registrere betaling på)

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 235697

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂