avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Trondbakk
CONTRIBUTOR *

Feil MVA sats

av Trondbakk

Hei.

Holder på å bokføre noen reisekvitteringer som gjelder for 2017. Har prøvd å føre dei som manuelle bilag med kredit 1570 – Reiseforskudd og debet 7140 – Reisekostnader, ikkje oppgavepliktig.

Problemet er at det kommer opp som 12% MVA i stedet for 10% selv om bilaget gjelder for 2017 og da matcher ikke beløpene slik at jeg får bokført. Hvordan får jeg endret tilbake til 10% slik at summene blir rett?

9 SVAR 9
Bjarne og Emil
CONTRIBUTOR ***

av Bjarne og Emil

Bilag for 2017 bør vel føres i regnskapet for 2017 og der er vel det riktig mva sats

Mva Bjarne P

Trondbakk
CONTRIBUTOR *

av Trondbakk

Hei, og takk for svar.

Ja bilaget skal føres mot 2017 regnskapet slik at jeg får det med på den sist mva oppgaven. Trodde det ble ført mot dette automatisk så lenge bilagsdato er satt til eks. 29.12.17? Hvordan bytter en eventuelt mellom regnskapsårene?

Mvh Trond

Bjarne og Emil
CONTRIBUTOR ***

av Bjarne og Emil

Ja, se hovedmenyen Regnskapsår... der ser du undermenyen hvor du kan velge riktig år til din bokføring.

Mvh

Bjarne Petersen

Trondbakk
CONTRIBUTOR *

av Trondbakk

Hei igjen,

Er det under Innstillinger -> Regnskapsår og IB du mener? Her ligger 2016, 2017 og 2018 regnskapet, men finner ikke noe alternativ for å "velge" regnskapsåret 2017?

Mvh Trond

Bjarne og Emil
CONTRIBUTOR ***

av Bjarne og Emil

Ja, dette er tungvindt i eA. Det ser ut til at posteringsrutinen må brukes.  Gå til Regnskap i hovedmenyen, bilagshistorikk, nytt bilag, velg periode, = regnskapsår 2017. Håper det funker.

Mvh

Bjarne

Bjarne og Emil
CONTRIBUTOR ***

av Bjarne og Emil

Det heter bilagshistorikk og vis periode,

Bjarne

Trondbakk
CONTRIBUTOR *

av Trondbakk

Hei,

Har prøvd dette også, men kommer opp som 12%. 

Mvh Trond

Bjarne og Emil
CONTRIBUTOR ***

av Bjarne og Emil

Hei igjen. Nå har jeg konstatert at du har rett. Programmet tar ikke hensyn til at bokføring på gammelt år, 2017 skal ha 10% som lav sats. Har meldt det til Visma.

Mvh

Bjarne Petersen

Trondbakk
CONTRIBUTOR *

av Trondbakk

Hei,

Nå fungerte det. Vises fortsatt som lav sats 12%, men utrekning skjer nå med 10%.

Takk for all hjelp!

Mvh
Trond