avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Feil avskrivningskonto i visma for saldogruppe D, hvordan korrigere ?

Hei, jeg har eiedel som er inventar og må være på balanse i 1250 og gå inn i saldogruppe D. Jeg har registrert den delen i saldogruppe D men Visma overført eiendelen til konto 1230 Biler i stedet av 1250 Inventar. Jeg har grort flere avskrivinger for dette men vett ikke at delen var på konto 1230. Nå er det feil i næringsoppage og balanse. Hvordan kan jeg fikse dette? Har Visma ikke muligheter å føre avskrivinger på inventar ???

9 SVAR 9
Highlighted
VISMA

Re: Feil avskrivningskonto i visma for saldogruppe D, hvordan korrigere ?

Hej Anton!

De eiendelskonton man kan välja inne i eiendelsmodulen kan man kontrollera under Innstillinger - Eiendelskonteringer.

Om man klickar på en och sedan rediger, så kan man uppe i högra hörnan se vilka eiendelskontoer som bruks för just den. Om du inte finner en eiendelskontering med det kontot du önskar, 1250, så kan du opprette en ny och välja de konton du önskar. Du får då valgt namn, saldogruppe och kontoer.

Sedan kan du välja att angre de avskrivingar du allerede gjort på eiendelen som har fel konto, lägga upp eiendelen på nytt och använda den eiendelskonteringen du skapat under innstillinger - eiendelskonteringer.

Om du står fast med något är du välkommen att ta kontakt igen!

He en fin dag!

Med vänliga hälsningar

Sara Forslund

Visma Avendo Support

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

jeg opplever det samme som Anton.

I næringsoppgaven står den på post 1205 saldogruppe D, men i RF-1084 legger den seg i saldogruppe C1 og det er ikke mulig å forandre saldogruppe. Dette fordi det ikke skjer noe når jeg trykker på pilen for nedtrekksgardin?

Hvordan kan jeg rette opp dette?

Med vennlig hilsen

Knut Rekdahl

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

glemte å fortelle at jeg bruker eAccounting.

Knut

Highlighted

Hei

Vi må undersøke dette her litt nærmere og komme tilbake til deg.

Ha en fin dag!

Mvh Christina Mathisen eAccounting support

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Jeg har også samme problemer med avskrivninger og feil saldo gruppe.

Samt litt fler problemer med avskrivning, kjøpte en 15 år gammel brukt bil hvor jeg førte opp 3 år som avskrivning i saldogruppe c1, det går fint i visma eAccounting, men på RF-1084 blir det bare kluss. Der må alt i en saldogruppe ha samme antall år.

Jeg byttet også en saldogruppe på en eiendelskontering, men ved generering av RF-1084 ble dette ikke hensyntatt.

Har prøvd meg litt fram med manuelle korrigeringer, med relativt mange eiendeler har alt med avskrivninger blitt rot.  

Når du skriver "angre" avskrivning menes det da at vi må opprette manuelle bilag hvor korrigeringen gjøres?

En annen ting når det gjelder avskrivning i saldogruppe d, Her har en rett til en 10 % ekstra avskrivning det føste året. Jeg kan ikke se at dette blir hensyntatt i programmet. 

Håper noen har gode tips til hvordan korrigere avskrivninger  skal gjøres.

Skal levere mitt første AS regnskap til Altinn innen kl. 24:00 18.juni

Mvh.

M.Aakre

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

har fortsatt ikke fått noe svar på mitt spørsmål stillt 14. juni og vil bare informere at fristen for innsending til Altinn er samme tid som M.Aakre, 24:00 18. juni.

Er det et alternativ, hvis dere ikke finner ut av problemet, å fylle ut et tomt RF- 1084 i Altinn.

Eller burde jeg bytte regnskapsprogram?

Mvh

K. Rekdahl

Highlighted

Hei Knut. 

Det er dessverre en feil i eAccounting som gjør at avskrivninger på eiendeler registert med eiendelskonteringen Personbiler, traktorer, maskiner o.l. (d) kommer over til skatteskjemaet med saldogruppe c1. Saldogruppen skulle vært d. Dette gjelder også avskrivninger på eiendeler registrert med egne eiendelskonteringer som er opprettet med saldogruppe d. Feilen er meldt inn.

Feilen jobbes med, men det vil trolig ikke bli rettet før fristen. Jeg anbefaler å sende inn skatteskjemaet til Altinn slik det står, for så å korrigere skjemaet manuelt der (før det signeres).  Beklager ulempene dette medfører. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support. 

Logget på saksnr. 128265. 

Highlighted

Hei Marianne. 

Se svar til Knut over ang. feil saldogruppe. 

Det stemmer at avskrivninger for en saldogruppe slås sammen. Dette må evt. korrigeres i Altinn etter innsending. Jeg skal riktignok melde inn ønske om at dette ikke gjøres (en oppføring per eiendel). 

Jeg testet å endre saldogruppen på en eiendelskontering her. Eiendelen som allerede var avskrevet med tidligere saldogruppe, la seg i den nye saldogruppen etter å ha hentet regnskapstall på nytt. Hvilken nettleser bruker du? Du har husket å hente regnskapstall på nytt? 

For å angre en avskrivning, gå til Regnskap - Eiendeler - marker eiendelen og klikk på Historikk. Klikk så på avskrivningen det gjelder og klikk Angre (se også bilde). Hvis du har prøvd deg fram med manuelle korrigeringer, og trenger å rette dette anbefaler jeg å kontakte Smart Accounting. De kjenner godt til eAccounting i tillegg til å være regnskapsførere. Vi på support er ikke regnskapsførere og kan derfor ikke si deg hva som trengs å gjøres av korrigeringer. 

Visma eAccounting bokfører avskrivninger linært. Dette fordi det er den vanligste måten å avskrive på regnskapsmessig. Hvordan det skal avskrives skattemessig er noe annet. Se også info på Altinn om dette. At eiendelen skal avskrives med 10% ekstra første året må isåfall tas høyde for ved utfylling av selve skatteskjemaene. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 128265. 

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei Edvard,

takk for svaret og håper dere får rettet feilen på sikt.

Mvh

Knut