avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anja Dietze
CHAMPION *

Feil bokføring ved "Innkjøp med kvittering" og "Bankinnskudd utland"

av Anja Dietze

Hei, når det gjelder "Innkjøp med kvittering" som blir betalt med f. eks Euro (Konto 1940 - Bankinnskudd utland) så blir beløpene ført med for lave kostnader i regnskapet. Det er ført med beløpet i Euro, og da blir det oppfattet som NOK.

Når jeg slår opp på konto f.eks 7140 så ser jeg at beløpene er kostnadsført med for lave kostnader og da blir regnskapet mitt helt feil.

For eksempel:

Jeg har hatt reisekostnader av 682,- Euro. Dette bilaget er på kontoen 7140 Reisekostnader ført med en kostnad på NOK 682,00.

Den virkelige kostnaden i NOK på dette bilaget er en helt annen. 

Visma eAccounting skal benytte kursen på fakturadato, eller nærmeste dag etter fakturadato: € 682,00 x kurs 8,7345 = 5.956,93 i NOK.  Det er denne kostnaden som skal føres på konto 7140.

Jeg har altså kr. 5.274,93 for lav kostnad i regnskapet på dette bilaget. 

Denne feilen må rettes så fort som mulig! Ellers blir regnskapet mitt for 2015 helt feil, fordi det regnes for lave kostnader.

Visma eAccounting skulle ha en mulighet for å velge valuta når man bruke "Innkjøp med kvittering", vurdere selv og omregne til NOK når det gjelder betaling med valuta (Bankinnskudd utland 1940).

Mvh Anja 

8 SVAR 8

av Edvard Berntzen

Hei igjen.

Jeg forstår at du synes dette er forvirrende. Jeg skal melde inn ønske om at det bør endres slik at det norske beløpet vises på Innkjøp med kvittering. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 133118. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Edvard

Takk for avklarende svar. Det du sier er at det utenlandske beløpet vises under hendelse innkjøp med kvittering (som jeg trodde måtte korrigeres på en eller annen måte før bokføring), men det norske beløpet blir altså bokført automatisk når man klikker på "bokfør"?? -

Vanskelig å gjette seg til dette, men jeg er glad for å ha fått løsningen. - Er dette et oppdrag for System å utvikle?  Hva tror du?

mvh

Morten

Godkjent løsning
Edvard Berntzen
VISMA

av Edvard Berntzen

Hei Morten.

Avstemmer du en utenlandsbetaling vises det utenlandske beløpet på Innkjøp med kvittering (se bilde). Bilaget som bokføres er riktignok det norske beløpet (se bilde). 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut

Logget på saksnr. 133118.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 

Utgangspunkt Visma e- med bankintegrasjon. 

Delvis samme problemstilling. Jeg har bilag/hendelser som er registrert under kasse/bank. Ugiftene eller beløpene er påført i utlandet. Det står da oppført to summer under kolonnen beløp: en i NOK og under i fremmed valuta, feks. USD. Når jeg forsøker å bokføre hendelsen enten som transportkostnder, diett eller hva det måtte være, så er det beløpet dollar som kommer som default. Jeg har forsøkt å endre beløpet under fanen "endre hendelse", men jeg får det ikke til, og er nå ganske oppgitt. Begriper ikke hvorfor det er slik og at det tilsynelatende virker som det ikke er en helt enkelt sak å korrigere. Jeg har brukt masse tid på dette nå og har mange bilag jeg må bokføre. - Håper du kan gi meg oppskriften så raskt som mulig..?

Morten 

Godkjent løsning
Edvard Berntzen
VISMA

av Edvard Berntzen

Hei igjen.

Har du bankintegrasjon skulle summen vært riktig på transaksjonen, og dermed på bilaget. Hvis kostnaden på 682 EUR er ført som 682 NOK har det trolig skjedd en feil her. Ettersom du har bankintegrasjon på valutakontoen får du ikke lagt til en ny hendelse der. Jeg anbefaler å bruke Kassekonto og legge inn hendelsen der isteden. Legg inn info ref. bilde vedlagt (bare endre dato til riktig dato) og velg Legg til. Velg deretter Innkjøp med kvittering. Når man gjør selve bokføringen på Kasse og Bank (via Innkjøp med kvittering) vil beløpet stå som 682 i feltene på Debet og Kredit, men denne summen vil endre seg til det norske beløpet på det endelige bilaget. Etter å ha bokført dette må du lage et korrigeringsbilag som flytter kostnaden fra Kassekonto til valutakontoen. Gå til Regnskap -> Bilagsoversikt -> Nytt bilag. Legg inn et bilag med samme dato som det forrige bilaget, og deretter 5956,93 på Debet 1900 og 5956,93 på Kredit 1940 (se bilde). Jeg anbefaler at du henviser til bilaget som ble laget på Kasse og Bank (bytt ut X med bilagsnr.).

Til slutt må du reversere bilaget som ble ført på valutakontoen i utgangspunktet. For å gjøre dette må du lage et nytt manuelt bilag som det forrige her (se bilde). Husk å bruke samme dato som bilaget du reverserer og referere til bilagsnummeret. I mitt eksempel har jeg brukt konto 7130, men har du brukt 7140 bruker du selvsagt denne på korrigeringsbilaget også.

Med vennlig hilsen

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 80502. 

Anja Dietze
CHAMPION *

av Anja Dietze

Hei Edvard,

takk for svaret! Skulle gjerne bruke "Ny bankhendelse", men problemene er:

- jeg kan ikke legge til en ny bankhendelse, fordi jeg har bankintegrasjon på valutakonto

- det finnes ikke "Utenlandsbetaling" ved valutakonto som jeg kunne huke av (se vedlegg)

Også er det ikke mulig å korrigere en bankhendelse når den var bokført allerede. 

Hva kan jeg gjøre nå?

Mvh Anja

Godkjent løsning
Edvard Berntzen
VISMA

av Edvard Berntzen

Hei Anja.

Beklager sent svar!

Innkjøp med kvittering har desverre ikke noen funksjon for omregning fra utenlandsk valuta til NOK. Denne funksjonen finnes kun på Innkjøp - Leverandørfaktura. Når man registrerer Innkjøp med kvittering er riktignok kjøpet betalt, og man vil kunne se hvilken sum i NOK dette ble i nettbanken. Jeg anbefaler å klikke Ny bankhendelse på Kasse og Bank, velge dato og huke av for Utenlandsbetaling. Her legger man inn beløpet i NOK og utenlandsk valuta (+ evt. bankgebyr). Hvis man da fører et Innkjøp med kvittering basert på denne hendelsen vil det norske beløpet bli bokført, samtidig som summen i valuta vil stå på bilaget (se vedlegg).

Med vennlig hilsen
Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 80502.

Anja Dietze
CHAMPION *

av Anja Dietze

Hallo?! Jeg synes det veldig viktig og vil gjerne ha svar, snarest mulig! Mvh Anja